Hej,

Tänkte höra hur ni hade gjort i detta läge.
Jag har en nyare inkopplad spolbrunn i huset vi köpte förra året. Förra ägaren har bytt avlopp från gatan till nya spolbrunnen, resterande i huset är befintliga betongrör.

Nu är jag på gång och byter stammar och betongrören och har fastnat lite hur jag gör vid spolbrunnen.

Från början trodde jag att pvcröret i spolbrunnen löpte fritt och att jag kunde koppla in mig på det med en rensbrunn med t-kopppling 3x110 rör och lock nära ytterväggen.
Men det visar sig att de har gjort ett instick i befintligt betongrör utifrån.

Lösningar:
1. Spara befintlig spolbrunn som är ganska klumpigt, koppla på 110 pvc rör från huset till spolbrunnen betongrör på husets sida.
2. Bila bort bef spolbrunn, försöka knäcka bort betongröret ut mot gatan utan att försöka skada pvcröret och köra på t kopplingen mot insticket.
3. Samma som två fast skarvmuff mot betongröret och hoppas att det inte läcker igenom betongröret och pvc insticket.

Hur hade ni gjort enklast möjliga och fått ett tätare lock mot spolningen.
 
  • Betonggolv med hål, rörfragment, textanvisningar "mot gatan" och "mot hus", arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag valde att bryta av betongröret och skarva plaströret. Tyvärr hade de inte täppt betongröret från utsidan, vilket gör att grundvatten/dränering kommer in i huset. Ska försöka täppa med betong, annars får jag gräva ute också.. 😅
 
  • Grävd grop, exponerad rostig rörledning, verktyg, hink, lerig vattenpöl, betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.