Hej!

Jag undersöker lite vad det finns för olika alternativ när det kommer till FTX-aggregat. Då jag har radon i väggarna skulle jag eventuellt vilja undvika det (om än lilla) läckage som uppstår mellan från- och tilluft i ett aggregat med roterande värmeväxlare.
Jag har dock svårt att få någon bra bild av vilka alternativ som finns när det kommer till moderna aggregat med ex. plattvärmeväxlare - är det någon här som har något bra tips här?

Tack!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu är det inte svar på din fråga, men moderna ftx aggregat med roterande vvx har ytterst litet läckage internt. Efter att ha spårgasmätt en hel del aggregat är det oftast ute/avluftshuv det läcker i.
Och tanken med att sätta ftx aggregat i radon hus är inte att "suga" ut radonet utan man spär ut radongasen så att det blir lägre koncentration. (om det nu inte är markradon, för då bör man täta istället och köra andra lösningar)
Vilket då 3-4% läckage internt inte är något att ta hänsyn till om man jämför med driftkostnad på en korsväxlare som behöver avfrostning. De mindre aggregaten har ju inte späll som kan stänga av delar av växlaren för partiell avfrostning.
Men jag tycker absolut du kan köpa ett aggregat med roterande växlare.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Nu är det inte svar på din fråga, men moderna ftx aggregat med roterande vvx har ytterst litet läckage internt. Efter att ha spårgasmätt en hel del aggregat är det oftast ute/avluftshuv det läcker i.
Och tanken med att sätta ftx aggregat i radon hus är inte att "suga" ut radonet utan man spär ut radongasen så att det blir lägre koncentration. (om det nu inte är markradon, för då bör man täta istället och köra andra lösningar)
Vilket då 3-4% läckage internt inte är något att ta hänsyn till om man jämför med driftkostnad på en korsväxlare som behöver avfrostning. De mindre aggregaten har ju inte späll som kan stänga av delar av växlaren för partiell avfrostning.
Men jag tycker absolut du kan köpa ett aggregat med roterande växlare.
T Tjoa skrev:
Nu är det inte svar på din fråga, men moderna ftx aggregat med roterande vvx har ytterst litet läckage internt. Efter att ha spårgasmätt en hel del aggregat är det oftast ute/avluftshuv det läcker i.
Och tanken med att sätta ftx aggregat i radon hus är inte att "suga" ut radonet utan man spär ut radongasen så att det blir lägre koncentration. (om det nu inte är markradon, för då bör man täta istället och köra andra lösningar)
Vilket då 3-4% läckage internt inte är något att ta hänsyn till om man jämför med driftkostnad på en korsväxlare som behöver avfrostning. De mindre aggregaten har ju inte späll som kan stänga av delar av växlaren för partiell avfrostning.
Men jag tycker absolut du kan köpa ett aggregat med roterande växlare.
Tja!
Tack för ditt svar! Det uppskattar jag med bra synpunkter.
Med FTX så kunde firman lämna garantier på att radon värde minskar till gränsvärde. Dock kunde inte HH lösningen göra det.
Det som jag kommer göra nu är att sätta fresh air ventiler på varje rum och testar det helt enkelt.
Radon kommer jag utföra ordentlig mätning som pågår i månader innan jag påbörja en installation av radonsug eller dylikt.

Första hus köp därför blir det massa med frågor för att kunna skaffa mig kunskap och helhets förståelse.
 
Hej,
Finns ju vätskekopplad värmeåtervinning, inte supervanligt och du får en sämre verkningsgrad, (runt 50%) snarare än om du kört med roterande/korsströms som du får 75-85% på.
Men du undviker all risk för överföring/läckage.

Men mitt råd skulle vara att köra på en korsströmsväxlare.. Verkligen minimalt med överföring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.