Vill bara dela med mig lite av min erfarenhet till er alla ...

Jag blev uppringd av en ganska påstridig säljare från Fortums Villalarm (Sector Alarm) Jag tyckte det lät jättebra. De skulle bjuda på installationen (värde typ 2000 kr). Det enda jag skulle behöva betala var månadspengen på 295 kr. När jag var på Hem & Villa mässan i Stockholm så fick jag dock ett ennu bättre erbjudande från SECTOR … då skulle jag dessutom få med en rökdetektor helt gratis … (1500 kr bättre än det helt fantastiksa erbjudandet från Fortum).

Eftersom jag har funderat länge på att skaffa larm tänkte jag att jag skulle gå till botten och jämföra ordentligt. Det visade sig att Sector Alarm blev det alra dyraste alternativet. För vad det inte hade berättat var att det inte ens ingick en manöverpanel så man kan slå av och på larmet … kostar 1500 kr + 15 kr extra i månaden. Sedan tog 30 kr extra för mina två katter … och som grädde på moset läste jag i deras avtal att de även har en uppsägningsavgift om 1180 kr … för att säga upp mitt abonnemang … får man göra så????????

Jag tog sedan kontakt med branschorganisationen SWELARM för att kolla upp Sector. Det visar sig att de blev uteslutna ur SWELARM i sommras på grund av sitt oetiska försäljningsätt …

Den jag blir mest förbannad på är Fortum …. de påstår att detta är ett bra erbjudande!!!! I Villaägarnas Riksförbunds prisjämförelse visade de sig att SECTOR var det dyraste alternativet på marknaden …. att de dessutom har massor av märkliga avgifter och att de blivit uteslutna ur SWELARM borgar ju inte för att elbolaget vill mitt eget bästa …. jag antar att Fortum tjänar stora pengar på att “lura på mig” ett larm från Sector.

Jag har nu bytt elleverantör och jag har valt larm från ett seriöst företag!!!!
 
Frågan är väl vad som händr om man säger upp Fortum när man har Sector alarm via Fortum. Skulle inte förvåna mig om det räknas som uppsägning av Sector också, med uppsägningsavgift som resultat.

Förvånar mig int ett dugg att Fortum marknadsför ett annat oseriöst företag.
 
Jag har själv Fortum ... jag viste inte att de har något hemlarm? Jag tror väl knappast att de rekommenderar något företag som blivit uteslutet ur branschorganisationen .... har du verkligen kollat upp det????

Jag har själv bestämt att skaffa larm ... men det är verkligen en djungel ... något jag har märkt är att man ska vara nogran och läsa på baksidan ... jag hatar alla dessa märkliga avgifter ...
 
Till Rolle:
Du kommer snart att bli uppringd av Fortum och få ett fantastisk erbjudande om larm. De rinde mig häromdagen. Samma larm som kan kan köpa av Sector direkt, samma månadsavgift, samma utrustning och på samma villkor. Nu har jag ett annat larm så jag var lite intresserad att jämföra om man kunde få en bättre deal, men icke!

Jag kollade Sector och ringde till Swesec och de är inte längre medlemmar, de har varit medlemmar, men är det inte längre. Tips läs baksidan på avtalet. De har till och med lyckats att få till en uppsägningsavgift. Får man göra så? Samtidigt så säger de att de bjuder på installationen som normalt kostar 1500 kr. Jag får alltså larmet gratis!

Gratis - snicksnack! Det är ett grundpaket de installerar, men jag behöver ju en extra dörrkontakt och idag har jag en knappsats innanför dörren och då springer månadskostanden iväg en bit över 300 kr i månaden. Dessutom kostar det inte längre 0:- utan en bit över 2000 kr + första årets abonnemang i förskott, d v s en bit över 6000 på första fakturan.

Om du hatar extra avgifter så kan jag meddela att om du tycker att det är häftigt att betala abonnmangskostanden ett år i förskott så tillkommer 300 kr per år, det blir ytterligare 30 kr per månad. Har du dessutom husdjur så tillkommer 30 kr extra per månad. Då börjar det närma sig 400 kr för ett förhållandevis litet larm.

Som sagt det blir riktigt dyrt med Sector. Att Fortum har valt det sämsta erbjudandet på markanden för att erbjuda sina kunder är ju lite symtomatiskt ... Du kan välja vad som helst och komma bättre ut än detta "erbjudande".

Anders, Täby
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.