U
började handgräva vid vår torpargrund för dränera.. har en bäck några meter från huset. Innan jag kommit till ”slutet” av grunden så är det vatten och lera.

Tar tacksamt emot alla tips, lite panik känsla.
 
MultiMan
En bäck några meter från husgrunden ger givetvis höga vattennivåer i marken. Behövs antagligen mer omfattande dränering för att hålla undan vattnet permanent.

Ska någon kunna ge vettiga råd måste du nog presentera bilder, gärna översiktliga och inte bara närbilder på en vattenfylld grop. Karta på fastigheten så man ser var huset ligger kontra bäcken, höjdskillnader osv.

Har du precis köpt huset?
 
U
MultiMan MultiMan skrev:
En bäck några meter från husgrunden ger givetvis höga vattennivåer i marken. Behövs antagligen mer omfattande dränering för att hålla undan vattnet permanent.

Ska någon kunna ge vettiga råd måste du nog presentera bilder, gärna översiktliga och inte bara närbilder på en vattenfylld grop. Karta på fastigheten så man ser var huset ligger kontra bäcken, höjdskillnader osv.

Har du precis köpt huset?
Ja precis köpt det, jag återkommer med bilder så fort kommit hem
 
U
Till vänster nedanför staket är bäcken
 
  • Jord, rötter, grå kant, rör sticker ut, vattenpöl, uppgrävd, ojämn textur, naturliga färger, underjordiskt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
MultiMan MultiMan skrev:
En bäck några meter från husgrunden ger givetvis höga vattennivåer i marken. Behövs antagligen mer omfattande dränering för att hålla undan vattnet permanent.

Ska någon kunna ge vettiga råd måste du nog presentera bilder, gärna översiktliga och inte bara närbilder på en vattenfylld grop. Karta på fastigheten så man ser var huset ligger kontra bäcken, höjdskillnader osv.

Har du precis köpt huset?
 
Redigerat av moderator:
U
U Ultra Bygg skrev:
[media]
Hålet grävdes på delen som sticker ut till vänster. Vänster om det befinner sig bäcken
 
B
Med tanke på de senaste dagarnas regn så är jag inte så förvånad över att det är blött i backen.

Jag skulle inte ha panik, enbart pga den bilden. Är det andra saker som tyder på att det är för fuktigt i torpargrunden?

Är bäcken klart lägre beläget än huset?
 
U
B BSOD skrev:
Med tanke på de senaste dagarnas regn så är jag inte så förvånad över att det är blött i backen.

Jag skulle inte ha panik, enbart pga den bilden. Är det andra saker som tyder på att det är för fuktigt i torpargrunden?

Är bäcken klart lägre beläget än huset?
Bäcken är lägre än huset, men om den är lägre än där det kom upp vatten är jag inte helt säker på..

Den delen av grunden där jag grävt är inte som resten av torpargrunden, utan man kan gå in där (på huk), och där är det fuktigt, man ser på väggarna, det var därför jag ville dränera. Övrig torpargrund ligger högre, skickar 2 bilder där man kan illustrera detta.

En lösning jag har det är att dels (försöka ) dränera och dels ha öppet där hela tiden, istället för risk att fukten går upp i golvbjälklag, vilket jag misstänker att den kan gjort. Isf måste man väl isolera mer underifrån. Så det blir ett slags ”plintgrund tänk ” på den delen av grunden
 
Redigerat av moderator:
U
B BSOD skrev:
Med tanke på de senaste dagarnas regn så är jag inte så förvånad över att det är blött i backen.

Jag skulle inte ha panik, enbart pga den bilden. Är det andra saker som tyder på att det är för fuktigt i torpargrunden?

Är bäcken klart lägre beläget än huset?
Det som oroar mig är att jag inte kom under ordentligt, utan måste ju gräva mig ännu djupare, men var så mkt vatten och ett rör låg nära grunden ivägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.