Ska sätta in ett stort fönster och nu undrar jag hur jag ska växla av takstolen.


Vilket av följande sätt ska jag växla av på, eller ska jag göra på något annat sätt? :)
 
  • 3D-grafik av en pelare och balk, dimensioner angivna i millimeter, CAD- eller designskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, del av konstruktion, måttangivelser på 220 mm och 90 mm, gråtoner, perspektiv, enkel grafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Här önskar jag att framlidne justus kunde komma med ett inspel, tror inte många på forumet kan ge dig ett framräknat svar. Jag gissar att alt 2 är vanligast.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Alternativ 2, glöm heller inte att kontrollera så att väggregeln håller som balken är tänkt att läggas upp på.
 
Alternativ två. Inga konstigheter.
 
B bossespecial skrev:
Alternativ 2, glöm heller inte att kontrollera så att väggregeln håller som balken är tänkt att läggas upp på.
Det är en 45x170, men det ska väl funka?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Det är en 45x170, men det ska väl funka?
Nu ska jag väl iochförsig vara helt säker. Hur brett är det tänkta fönstret?
 
A AG A skrev:
Nu ska jag väl iochförsig vara helt säker. Hur brett är det tänkta fönstret?
2400mm
 
M mattiasohult skrev:
2400mm
Det var ganska stort. Har du lätt plåt-, papptak, eller tungt tegel-, betongtak? Enplansvilla, eller 1 1/2-plan?
 
A AG A skrev:
Det var ganska stort. Har du lätt plåt-, papptak, eller tungt tegel-, betongtak? Enplansvilla, eller 1 1/2-plan?
Det är betongpannor. Ett plans med fribärande takstolar.

Lite oklart om det är 1 eller 2 takstolar som växlas av
 
M mattiasohult skrev:
Det är betongpannor. Ett plans med fribärande takstolar.

Lite oklart om det är 1 eller 2 takstolar som växlas av
Tyvärr tror jag att du kan bli tvungen att sätta en limträbalk istället. Det blir en ganska rejäl last som ska tas ner. Utan ordentliga underlag kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är avväxlat för ett par fönster & dörrar från fabrik (gullringshus byggt 79). Där har man växlat enligt alternativ 1, borde väl inte bli någon större skillnad?
 
BirgitS
Längden på avväxlingen har väldigt stor betydelse för hur mycket last den ska tåla.

Lagligen ska alla ingrepp i bärande konstruktion ha en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
Fick rekommendationen att limma & skruva ihop 2st. 45x220 reglar för att göra en egen limträ och göra enligt alternativ 2.

Detta är alltså någon som ni inte skulle råda mig att göra? :)
 
BirgitS
Det är ju något som måste beräknas utifrån taklast inkl. snö etc. och det gör ju en byggkonstruktör bäst.
 
  • Gilla
Wasssp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.