Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
[länk]

Här har du ett exempel! 😄
Väldigt, väldigt konstigt påstående. Varenda häck som är planterad i tomtgräns är givetvis planterad i samförstånd mellan två grannar. Det är en garanti för framtida tvister när en av fastigheterna byter ägare.

Min stora, 3 m höga avenbokhäck har jag planterat 75 cm in på min tomt. Måste ändå klippa den på grannens sida två gånger per år, juli och september.
 
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
En del kommuner upplyser att man ska tänka på avstånd till tomtgräns så det är god plats för underhåll när man planterar häck eller uppför staket längs tomtgräns. Eftersom man inte kan förvänta sig att grannar vill ta på sig jobbet. Någon måste äga och ha hela juridiska ansvaret. det står 3 m som lagom avstånd.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
TRJBerg
3 meter låter absurt.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Med en vanlig villatomt i Stockholm på typ 800kvm, så försvinner ju ca 300kvm om man sätter staketet 3meter in. Ungefär hälften av ytan som är obebyggd.

Med tomtpriserna här har jag mycket svårt att se att det över huvud taget finns någon som följer 3meters idén.
F FruNilsson skrev:
En del kommuner upplyser att man ska tänka på avstånd till tomtgräns så det är god plats för underhåll när man planterar häck eller uppför staket längs tomtgräns. Eftersom man inte kan förvänta sig att grannar vill ta på sig jobbet. Någon måste äga och ha hela juridiska ansvaret. det står 3 m som lagom avstånd.
 
F FruNilsson skrev:
En del kommuner upplyser att man ska tänka på avstånd till tomtgräns så det är god plats för underhåll när man planterar häck eller uppför staket längs tomtgräns. Eftersom man inte kan förvänta sig att grannar vill ta på sig jobbet. Någon måste äga och ha hela juridiska ansvaret. det står 3 m som lagom avstånd.
Det sista föll tydligen bort; det ska vara; 3 m lagom avstånd för träd med krona.
 
Nissens
B Byggahus48 skrev:
▪️Att blivande grannar vet vad de köper och sedan när köpet väl är genomfört, börjar komma med en massa krav mot grannarna, är nog mer än vanligt. Jag bor på en tomt med ett antal ekar som har stammar som är mellan 50-90 cm i diameter.
▪️Har i omgångar (grannhuset har bytt ägare ett antal gånger under mina 25 år) och flera av dem har velat såga av grenar som högt upp hänger något över deras sida. Någon granne har velat såga bort samtliga grenar som är åt deras tomt. Detta har jag inte tillåtit, då grannarnas önskan skulle göra att eken skulle bli helt obalanserad och ful. Någon enstaka gren är okej, men inte alla grenar.
▪️En annan granne köpte huset, flyttade in, bjöd in oss på barnkalas och mitt under detta framförde sin önskan om att helt ta bort ekar på min tomt. Grannen hävdade att hon inte fick in någon kvällssol på sin tomt. Jag tittade förundrat på henne och sa att det borde hon väl kontrollerat INNAN hon köpte fastigheten. Sa till henne att dessa ekar har stått längre på jorden än hon och jag funnits där och att de var över hundra år gamla. Jag sa också att hennes önskemål aldrig skulle infrias.
▪️Har alltid tyckt att det är fascinerande hur man som nybliven granne vill villkora saker med grannen. Herregud KÖP INTE fastigheten, om du inte kan acceptera grannarnas hus och trädgård! Att jag skulle såga ner helt friska, unika och vackra träd, för att grannen ska få solen in på sin trädgård, nej, det kommer aldrig att hända. Då pratar vi inte ens om grenar som hänger in över tomtgränsen.
▪️Innan man köper en fastighet, bör man åka dit olika tider på dygnet och kontrollera hur mycket sol man får in. Inte köpa först och sedan vilja få grannen att såga bort träd som inte faller nya grannen i smaken.
▪️Samma sak gäller häckar tycker jag. Fråga, kolla på tomtkartor, så du som köpare vet vad som gäller. INNAN KÖP!
▪️Att grannen inte tillåter att man kommer över och snyggar till och sköter om häcken, är trist och drygt. Men vill de in det, så låt dem ha det fult och vildvuxet på deras sida. Annars kanske jag skulle passa på när man vet att grannarna är bortresta någon vecka. Då går du över och klipper häcken och på veckan grannarna är borta, så hinner häcken bli lite spretig och se mindre nyklippt ut 😎
❤️❤️❤️❤️ Lycka till
Med det resonemanget hade huset du bor i aldrig byggts. Sannolikt tog man bort växtlighet och annat som då funnits där innan ditt hus byggdes. Enligt dig hade då den växtligheten större rätt att vara kvar än att man skulle få bygga ett hus där…

Grannen har rätt att kapa alla grenar och även rötter på dina träd som går ut över deras tomt oavsett om du gillar det eller inte. Du kan ju inte överrida svensk lag…

Sedan har jag svårt att begripa varför vissa har sådan kärlek till enorma träd i trädgården som hör hemma i skogen pga sin storlek. Dina träd är knappast ”unika” som du påstår, det finns massor med träd i Sverige, det växer mer än vad som avverkas, så de blir fler hela tiden dessutom. Även ekar finns det gott om. ☺️
 
Pellegnillot71
B bergvärmenovis skrev:
Intressant. Jag pratar med grannen om att plantera en gemensam häck, och eftersom vi båda vill ha den skulle jag spontant ställa den mitt på tomtgränsen. Men vad kan då hända om de flyttar om några år? Kan då nya ägaren (och automatiskt nya häckdelägaren) komma med krav på att vi tar bort häcken?
Jag skulle inte chansa!
 
Pellegnillot71
S Saxdaling skrev:
Väldigt, väldigt konstigt påstående. Varenda häck som är planterad i tomtgräns är givetvis planterad i samförstånd mellan två grannar. Det är en garanti för framtida tvister när en av fastigheterna byter ägare.

Min stora, 3 m höga avenbokhäck har jag planterat 75 cm in på min tomt. Måste ändå klippa den på grannens sida två gånger per år, juli och september.
Det behöver inte alls vara så. Du kan komma hem en söndag efter en helg borta och upptäcka en ny häck eller ett nytt staket utan att grannen sagt ett pip till dig. Jag håller med dig om att man pratar med sin granne innan, men alla tycker tydligen inte drt behövs....

När du säger grannens sida så är det väl ff på din tomt?
 
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
Det känns inte som grannsämjan är den bästa, när din granne inte vill att du går in på hans sida, har du erbjudit dej att sköta och klippa din häck,och det inte passar,så låt det växa fritt på grannens tomt.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det behöver inte alls vara så. Du kan komma hem en söndag efter en helg borta och upptäcka en ny häck eller ett nytt staket utan att grannen sagt ett pip till dig. Jag håller med dig om att man pratar med sin granne innan, men alla tycker tydligen inte drt behövs....

När du säger grannens sida så är det väl ff på din tomt?
Nej, trots att häcken står 75 cm in på min tomt sträcker sig grenarna långt in över staketet i tomtgräns på sommaren. Avenbokshäck kan blir hur bred som helst om man inte tuktar den. Grannen är helt OK med att jag sköter den från deras tomt. De vet ju att annars måste de göra det själva. Men ska nu successivt klippa in den kraftigt så att jag slipper vara på deras tomt. Ren hänsyn.
 
  • Gilla
Mickenr1 och 1 till
  • Laddar…
Lite OT men jag tar upp det i alla fall: Bodde tidigare 24 år i gammalt villaområde "egnahem" från 1925 +/- i - numera - centrala Malmö. Små tvåfamiljshus som hyrdes ut av socker-resp tegelbruket. Tomter på ca 400/500/600 kvm med fruktodling för två familjer som extrainkomst. Gemensamna höga häckar eller plank/mur mellan tomterna. Fruktträden, vartannat högstam, vartannat lågstam, placeradepå rad 3 m från tomtgräns med tanke på kronan (jag kollade grannarnas återstående träd på 90talet). @FruNilsson's inlägg är riktigt - på den tiden tog man hänsyn till grannfastigheterna trots tomtytan. Jag har kvar trädgårdsritningen från 1926. Fastigheterna friköptes på 50talet och är numera enfamiljshus.

Numera bråkar man om de återstående större fruktträden och de få återstående gamla häckarnas skötsel ...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Nej, trots att häcken står 75 cm in på min tomt sträcker sig grenarna långt in över staketet i tomtgräns på sommaren. Avenbokshäck kan blir hur bred som helst om man inte tuktar den. Grannen är helt OK med att jag sköter den från deras tomt. De vet ju att annars måste de göra det själva. Men ska nu successivt klippa in den kraftigt så att jag slipper vara på deras tomt. Ren hänsyn.
Om du vill minska bredden på en avenbok så ska du klippa in den hela vägen på en gång. Du kan klippa ända in mot stammen om du vill. Bästa tiden är runt midsommar men det går i slutet av augusti också.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K KirH skrev:
Hade tagit en kostnad här och satt ett plank på grannens sida av häcken, max 180 högt och helt enligt reglerna, naturligtvis sätter man den fina sidan mot grannen (dvs stolparna mot din häck. Se till bara till att planket är tätt och riktigt inramande) tror nog att grannen inte blir så nöjd då heller men då kan häcken inte växa mot hans tomt 😉 vad ser man helst en grön fin häck eller ett träplank 😆
Fast då måste man ju ta bort häcken först, annars kommer man inte åt att sätta dit planket (som kräver bygglov), eftersom TS inte får gå på grannens sida av häcken.
 
Många felaktiga svar och svamliga svar.

0. Om häcken är nysatt och utan att rådfråga grannen om tillträde är det ett rimligt krav att flytta den. Men om någon av er är inflyttad efter att häcken sattes eller om du satt den med grannens medgivande kan det kravet inte ställas.

1. Nej, du har ingen laglig rätt att beträda grannens tomt.

2. Om grannen ber dig ta hand om häcken, men inte låter dig beträda tomten är det lämpligt att ge grannen tillstånd att ansa häcken. Smidig formulering: "Jag klipper den gärna, om jag får gå på din sida lite, annars måste du nog göra det själv".

Nej, du är inte skyldig att klippa häcken på grannens sida, däremot borde den som sagt ha satts längre in från början, eller hållits smalare.

Några uttryckliga lagtexter existerar inte, av förklarliga skäl som bland annat stavas RADHUS och KEDJEHUS. Om jag sätter en thujahäck tillräckligt långt från tomtgränsen för att komma åt att klippa från andra sidan utan att gå på grannens tomt hamnar häcken mitt i köksfönstret och sovrumsfönstret på ena sidan, och mitt i den två meter breda gången mellan mitt garage och grannens vägg på andra sidan.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
B bergvärmenovis skrev:
Intressant. Jag pratar med grannen om att plantera en gemensam häck, och eftersom vi båda vill ha den skulle jag spontant ställa den mitt på tomtgränsen. Men vad kan då hända om de flyttar om några år? Kan då nya ägaren (och automatiskt nya häckdelägaren) komma med krav på att vi tar bort häcken?
Då hade jag föreslagit ett ömsesidigt servitut med grannen. Kolla först att det går att göra så innan ni planterar
Ett enkelt servitut inskrivet hos lantmäteriet kostar ca275:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.