Hej!
Lite söndagstankar; är det värt att bygga nytt i dessa tider med höga räntor, höga elkostnader etc?

Vi byggde lösvirke med en totalentrepenad och hann låsa priserna Slutet på 2021 (pjuuh) men de höga räntorna (ca 6% på byggkrediten) och höga el kostnaderna (byggströmmen) kunde vi inte komma undan.
Huset blev klart i Mars i år men jag kan inte låta bli att tänka om det är värt att börja bygga nu i dessa tider? Beror ju så klart helt på vilken typ av hus man bygger och om det är lösvirke eller nyckelfärdigt hus men ändå..
 
Om syftet är att ha ett hus att bo i så låter det som att det är värt det.

Om syftet är att tjäna pengar så låter det som en riskabel manöver.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
MrJay
Betalade du 6% i byggnadskreditiv för två år sedan? Det låter som rent påhitt då vi nu betalar den procentsatsen.
 
MrJay MrJay skrev:
Betalade du 6% i byggnadskreditiv för två år sedan? Det låter som rent påhitt då vi nu betalar den procentsatsen.
Vi skrev på avtalet Oktober 2021 men husbygget började inte förrän Oktober 2022 och höll på fram till Mars i år. Jag önskar att det var påhitt.
 
MrJay
T T.DCR skrev:
Vi skrev på avtalet Oktober 2021 men husbygget började inte förrän Oktober 2022 och höll på fram till Mars i år. Jag önskar att det var påhitt.
Är det verkligen ett lösvirkesbygge eller prefab där man gjort vissa moment själv? 6 månader låter väldigt snabbt i min värld. Vi började för typ två år sedan med vårt lösvirkeshus som är ett passivhus och är inte klara ännu.
 
MrJay MrJay skrev:
Är det verkligen ett lösvirkesbygge eller prefab där man gjort vissa moment själv? 6 månader låter väldigt snabbt i min värld. Vi började för typ två år sedan med vårt lösvirkeshus som är ett passivhus och är inte klara ännu.
Vi blev själva förvånade att det bara tog 6 månader men det gjorde det! Anledning till varför det tog ett år till byggstart från att vi skrev under var för att tomten skulle styckas av och ärendet fastnade hos lantmäteriet.

Vi har ett vinkelhus 160m2 som är byggd i lösvirke och det blev klart efter ganska exakt ett halvår. Vi byggde med en totalentrepenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.