Hej
Jo men det där kommer fungera.
Lägg nu på en regel uppifrån och en bit ut på den nedre altanen.
Där den regeln hamnar på nedre altanen är nollpunkten.
Du tänker lite kort när du ser nollpunkten där du angett.
Nollpunkten ligger en bit ut, då nedre altanen är det sista/första steget du tar.
Jag tror du kommer förstå när du lägger ut regeln :)
Regeln är då linjen högst upp på alla trappnosar.

/W
 
Fairlane
Har du funderat på att förlänga den övre altanen lite och ha en mer normal trappa? Det blir mer användbar yta.

Annars går det såklart bra att göra som du tänkt och då får man tänka till lite. Ungefär som problemet med hur många stolpar som behövs om man ska bygga ett 5 meter långt staket där det ska vara 1 meter mellan stolparna. Tänker man fort och fel köper man 5 stolpar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jo men det där kommer fungera.
Lägg nu på en regel uppifrån och en bit ut på den nedre altanen.
Där den regeln hamnar på nedre altanen är nollpunkten.
Du tänker lite kort när du ser nollpunkten där du angett.
Nollpunkten ligger en bit ut, då nedre altanen är det sista/första steget du tar.
Jag tror du kommer förstå när du lägger ut regeln :)
Regeln är då linjen högst upp på alla trappnosar.

/W
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jo men det där kommer fungera.
Lägg nu på en regel uppifrån och en bit ut på den nedre altanen.
Där den regeln hamnar på nedre altanen är nollpunkten.
Du tänker lite kort när du ser nollpunkten där du angett.
Nollpunkten ligger en bit ut, då nedre altanen är det sista/första steget du tar.
Jag tror du kommer förstå när du lägger ut regeln :)
Regeln är då linjen högst upp på alla trappnosar.

/W
Ok tack jag får testa lite. Är dock inte helt med på den övre regelns funktion, Skall den ligga parallellt med den nedre och när den gör det har jag hittat nollpunkten när där den möter den nedre altanen? Jag tror jag får tänkta på något annat i några dagar innan jag fattar detta. Jag måste förstå innan jag kan förstå om du förstår vad jag försöker säga. Inte alltid helt lätt men jag uppskattar din hjälp som sagt.
 
Ahhh, okej
Regeln ska du bara lägga löst för att se och förstå och mäta ner till bärlinan så du kan tillverka underdelarna/kilarna till stegen.
Alltså den skall inte ingå i trappan alls :)

Du har pm, snart.

/W
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Typ, såhär (förstora om det inte syns):

Konstruktionsskiss för trall med angivna mått och avstånd mellan brädor på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bärlinan är byggd blir det svårt att få alla steg lika långa (förutsatt att de ska vara lika höga). Givet att du vill ha trappnosarna längs regeln (d.v.s. linjen parallell med bärlinan). Steget längst ned kommer även att behöva gå ut en bit på den nedre altanen.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Det blir kanske bättre med en plan "plattform" där uppe, en bit. Då kan du få till en normal trappa på slutet.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Bygga däck och trappor är kul!
Men jag hänger inte riktigt med varför du inte bara har ett lutande plant däck? Det blir en lutning på 11°.
Tänker på snubbelrisk då det kan vara svårt att se stegen t.ex på kvällen i en så flack trappa.

Edit: Eller för att göra det enklare, ha ett lutande plant däck och sedan t.ex två "vanliga" trappsteg upp till det övre däcket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Cruzze’s förslag.
Det är ju oxå nästan jobbigare att gå i för svagt lutande trappor än branta.
…om du vill ha ”halkskydd” så går det att klyva 45mm reglar på mitten och skruva dem tvärs över dricker med ca 60-80cm mellanrum.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Bygga däck och trappor är kul!
Men jag hänger inte riktigt med varför du inte bara har ett lutande plant däck? Det blir en lutning på 11°.
Tänker på snubbelrisk då det kan vara svårt att se stegen t.ex på kvällen i en så flack trappa.

Edit: Eller för att göra det enklare, ha ett lutande plant däck och sedan t.ex två "vanliga" trappsteg upp till det övre däcket.
Ingen dum idé. Min fru och andra har varit inne på det. Jag skall ta mig en funderare :)
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Typ, såhär (förstora om det inte syns):

[bild]

Som bärlinan är byggd blir det svårt att få alla steg lika långa (förutsatt att de ska vara lika höga). Givet att du vill ha trappnosarna längs regeln (d.v.s. linjen parallell med bärlinan). Steget längst ned kommer även att behöva gå ut en bit på den nedre altanen.
Tack för fin ritning. Då fattar jag bättre :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.