Hej, håller på dra upp nätverkskablar på vinden 3 stk. Det är installationskabel solid Cat 6 utp (fick tag i en 100m rulle billigt). Tänkte sätta en lite patchpanel (8) på vinden och därifrån till en switch. Finns det ett annat alternativ på andra sidan dvs i närheten av fiberswitch och routern än ytterligare en patchpanel?
 
Det finns uttag för solid ledare där man inte behöver ett särskilt verktyg.
Lägg dit alla 8 ledarna stäng överfallet och alla ledare trycks fast i slitsen och ansluts.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Berätta hur du vill att nätverket ska dras, dvs. från vad till vad så är det lättare att ge råd.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
O
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej, håller på dra upp nätverkskablar på vinden 3 stk. Det är installationskabel solid Cat 6 utp (fick tag i en 100m rulle billigt). Tänkte sätta en lite patchpanel (8) på vinden och därifrån till en switch. Finns det ett annat alternativ på andra sidan dvs i närheten av fiberswitch och routern än ytterligare en patchpanel?
Du kan ju välja att sätta en hona i änden på kabeln i andra änden och låta den ”hänga fritt”. Annars finns ju mindre uttagsboxar eller utanpåliggande uttag som alternativ.
 
C Cerb skrev:
Berätta hur du vill att nätverket ska dras, dvs. från vad till vad så är det lättare att ge råd.
Bilden visar ingångspunkten, finns även fiber switchen (bakom mig) samt en UDR ovanför Ajax larmet, där jag skall då dra upp kabel på vinden. Har förberett rör till en punkt där jag skall sätta en USW Flex sen via den till AP samt några kameror ev. nått mer. Så det blir en lite. patch panel innan switchen.

Oorganiserade kablar, eluttag, router på vägg, röra av elektronik. Behov av kabelhantering uppenbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Bilden visar ingångspunkten, finns även fiber switchen (bakom mig) samt en UDR ovanför Ajax larmet, där jag skall då dra upp kabel på vinden. Har förberett rör till en punkt där jag skall sätta en USW Flex sen via den till AP samt några kameror ev. nått mer. Så det blir en lite. patch panel innan switchen.

[bild]
Ok, då förstår jag vad du vill åstadkomma. Skulle rekommendera ett uttag för 4 keystones där slangarna går ut.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Ok, då förstår jag vad du vill åstadkomma. Skulle rekommendera ett uttag för 4 keystones där slangarna går ut.
Har du nån länk som du skulle kunna rekommendera till mig?😇
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har du nån länk som du skulle kunna rekommendera till mig?😇
Du har tänkt sätta en apparatdosa där slangarna kommer ut så att du kan ha ett infällt uttag eller vill du ha utanpåliggande?
 
C Cerb skrev:
Du har tänkt sätta en apparatdosa där slangarna kommer ut så att du kan ha ett infällt uttag eller vill du ha utanpåliggande?
Jag har möjlighet att sätta infällt men extremt trångt då det är ett ventilationsrör som går där till bottenvåning. Detta är rätt undan gömt så kan lika bra sätta utanpåliggande.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Exempelvis den här och tillhörande keystones,

[länk]
Grymt..hittade även en patch panel där för vinden.
 
Jag kör en 6 portas deltaco över en apparatdosa funkar fint

Nätverksuttag med flera anslutna Ethernet-kablar i oordning, kring teknisk utrustning och blå LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.