Hej! Plötsligt slutade 2 av plattorna (de 2 vänstra) av 4 på min Husqvarna-spis med häll att värma. De slutade fungera samtidigt.

När jag vrider på vredet till någon av dem tänds "start"lampan på spisen, men plattorna är kalla och börjar inte bli röda som de brukar. De 2 högra fungerar precis som vanligt, även ugnen.

Har dragit fram spisen, tagit ur och satt tillbaka kontakten (efter att ha stängt av strömmen i proppskåpet) samt tagit loss luckan baktill och tittat efter. De "synliga" sladdarna satt i, inget har lossnat. Jag hittade inga "interna" säkringar vad jag kunde se inne i spisen, men om en säkring eller nåtslags överhettningsskydd för bara de 2 plattorna inne i spisen löst ut borde väl inte lampan tändas när jag startar en av de "döda" plattorna? I proppskåpet finns bara 1 säkring till spisen. Mkt tacksam för svar om nån annan råkat ut för liknande eller vet vad det kan vara för fel.

Spisen heter Husqvarna Regina
 
  • Vit spishäll och ugn med vred, del av ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor du i lägenhet med 1 st 20 A säkring till spisen? Jag skulle börja med att kontrollera om det är någon glappkontakt i el-anslutningen på spisens baksida. Om det bara finns 1-fas så är det viktigt att byglarna sitter där de ska.
 
I denna lägenhet finns inte porslinssäkringarna liksom synliga?
 
  • Elcentral med säkringar, etiketter och varningslapp på svenska, kablar och eluttag syns nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, typiskt för en lite äldre lägenhet. Huvudsäkringen är en porslinsäkring på sannolikt 25 A och sitter vid elmätaren men den måste vara hel för annars fungerar inget i lägenheten. Felet måste vara inne i spisen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Ok, typiskt för en lite äldre lägenhet. Huvudsäkringen är en porslinsäkring på sannolikt 25 A och sitter vid elmätaren men den måste vara hel för annars fungerar inget i lägenheten. Felet måste vara inne i spisen.
k
S skrotsamlare skrev:
I denna lägenhet finns inte porslinssäkringarna liksom synliga?
kolla kopplingsplinten innanför baksidan vanligt att det är dålig kontakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.