Fairlane
H Håkan V skrev:
Så är det ju så klart, om inget annat överenskommits. Frågan blir ju sedan hur mycket, och det är det ju lämpligt att någon av parterna ser till att man pratar om innan, om det finns tid till det och det inte brinner eller sprutar vatten någonstans. 😎 😅
Den sista delen påminner om ett annat fall jag läste om här på forumet.
Det var en person som ringde akut då taket läckte under ett spöregn. Två killar kom till platsen och konstaterade att de inte kunde gå upp på taket eftersom det regnade och det då var farligt. De åkte därifrån och skickade kunden en faktura på 2 killar, 3 timmar var (om jag minns rätt), bilersättning och så jour såklart.

Korkad kund som ringer när det spöregnar och inte förstår att de då inte kan ta sig upp på taket eller korkade personer som åker ut i spöregn om de inte kan jobba i spöregn, oklart vilket, men betalt är ju rimligt att de ska ha, trots att de inte gjord något?!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Den sista delen påminner om ett annat fall jag läste om här på forumet.
Det var en person som ringde akut då taket läckte under ett spöregn. Två killar kom till platsen och konstaterade att de inte kunde gå upp på taket eftersom det regnade och det då var farligt. De åkte därifrån och skickade kunden en faktura på 2 killar, 3 timmar var (om jag minns rätt), bilersättning och så jour såklart.

Korkad kund som ringer när det spöregnar och inte förstår att de då inte kan ta sig upp på taket eller korkade personer som åker ut i spöregn om de inte kan jobba i spöregn, oklart vilket, men betalt är ju rimligt att de ska ha, trots att de inte gjord något?!
Svårt att ta ställning bestämt i det fallet när man inte har alla fakta, men spontant tänker jag i alla fall att att killarna som åkte dit, om dom är yrkeskunniga, borde ha en bättre möjlighet att inse att det kanske inte går att gå upp på taket, redan innan dom åker dit. Och kunde upplysa om det.

Men det är som sagt svårt att ta ställning, dom trodde kanske att det fanns något dom kunde göra/rädda om dom åkte dit snabbt, och troligen visste dom väl inte heller hur det ser ut på plats.
 
The Famous Ola Grahn skrev:
En kund som inte betalar, är ingen kund!
En hantverkare som inte gör något ska inte ha betalt!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den sista delen påminner om ett annat fall jag läste om här på forumet.
Det var en person som ringde akut då taket läckte under ett spöregn. Två killar kom till platsen och konstaterade att de inte kunde gå upp på taket eftersom det regnade och det då var farligt. De åkte därifrån och skickade kunden en faktura på 2 killar, 3 timmar var (om jag minns rätt), bilersättning och så jour såklart.

Korkad kund som ringer när det spöregnar och inte förstår att de då inte kan ta sig upp på taket eller korkade personer som åker ut i spöregn om de inte kan jobba i spöregn, oklart vilket, men betalt är ju rimligt att de ska ha, trots att de inte gjord något?!
Nej nu får det räcka det där är ju en helt uppenbar blåsning. Om de fått information att det spöregnar på telefon men skiter i att säga att de inte kan göra nåt utan åker ut, då gör de det bara för att blåsa kunden. De blåser ju kunden på antal timmar också så deras mening är ju tydlig.

Det där är i nivå med olika bedrägerier på turistorter och sånt som tjuvar håller på med. Det var inget bra exempel på ett fall där man kan se det ur bådas håll.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker generellt att det är fel att säga att man aldrig ska ta betalt om inget arbete utförs liksom det är fel att säga att man alltid ska ta betalt om man åker till kund på kundens begäran.

Jag anser att man ska vara tydlig med sin prissättning och jag anser att man som proffs ska avråda kunden om man direkt kan säga att det är meningslöst. Vill kunden att man kommer ändå så är det rimligt att ta betalt.

Som i fallet som startade tråden så kan man ju gissa att det var kondensvatten som TS såg. Det kunde såklart hantverkaren anat direkt. Då finns det två vägar att gå som hantverkare.

Den snygga vägen är att säga (vilket också stämmer överens med lagen): "Det låter onekligen som kondensvatten, vilket är helt normalt och inget att oroa sig för. Om du trots allt vill att vi kommer och tittar på det så fakturerar vi X kr för resa och Y kr/timme, med minsta debitering 1 timme, dvs det kommer kosta omkring en 1000-lapp även om det tar 5 minuter på plats.". Säger kunden då "Jag vill att ni kommer och kollar för säkerhets skull" så är det givet att kunden ska betala.

Den fula vägen: "Oj, det är nog bäst vi kommer och kollar på det" och sen skicka en faktura.
Här tycker jag inte man ska ta betalt utan bara förklara för kunden att det är normalt och att man bjuder på detta. Förmodligen ligger man bra till för att få utföra kommande service och byte längre fram för den här kunden eller dennes grannar och vänner. Sen får man lära sig att vara tydlig och inte åka på sådana här grejer i fortsättningen (man kan förstås säga till kunden "Det där låter helt normalt, men jag ska ändå till din granne nästa vecka, så jag kan ta en snabbkoll gratis" i reklamsyfte om man vill.

Som proffs måste man lära sig att vara tydlig med sina kunder och inte utgå ifrån att de kan och förstår allt man själv kan, oavsett vilken bransch man är i.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
ahh, du ville att de skulle fakturera....100kr? 200kr?. För det är defininitivt lönsamt att sitta och boka ut 96st 5 minuters jobb varje dag och fakturera enligt detta.

Nej usch för att någon väljer att åka ut till dig, inleder en felsökning, förhoppningsvis kommer med en lösning (om du inte redan har gnällt om priset) istället för att ignorera dig helt och jobba mot B2B.
Alltså älskar Bygga Hus forumen 🤣🤣🤣 VM i drygast attityd i trådarna 🤣🤣 🍿
 
Tommty
B bobbisen77 skrev:
Alltså älskar Bygga Hus forumen 🤣🤣🤣 VM i drygast attityd i trådarna 🤣🤣 🍿
Lite i stil som att klaga på bauhaus 😂 😂 😂 😂
 
  • Haha
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Nu får du ge dig.
Fattar du fortfarande inte skillnaden mellan service uppdrag och offert ?

O glass jobb kommer alltid existera 😀 har de varje dag.
I regel alltid "bra" dagar... Sen kan du fundera över innebörden!

Har stora kunder som jag sköter själv, företag o föreningar. Så slicka röv för en konsument som tjafsar över minutrar skiter man i.

Jobbar åt kunder som värdesätter kvalitet att man håller deras anläggning i drift!
Du kanske inte tror det, men det kommer till slut en dag då hantverkarfirmor blir konkurrensutsatta av större företag/industrier som de haft långvariga avtal med och därmed kunna välja fritt.
Det är alltid vid dessa tider som firmorna ångrar att de inte lagt tid på alla kundrelationer istf bara slickat röv hos företag och skitit i konsumentmarknaden.
..jag är otroligt glad att jag bor på en mellanstor ort, där hantverksfirmorna vet värdet av konsumentredaktioner & inte bara eftersträvar en outsinlig inkomstkälla 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Gumball och 1 till
  • Laddar…
Driver företag i hantverksbranschen och har läst igenom hela tråden , jag blir mest sur på TS som inte berättar hela storyn. Nu sitter alla förstårsipåare i tråden och gissar och skäller på varandra . Det finns INGEN i denna tråd som kan ge ett vettigt svar på TS frågeställning .
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
En bra idé är ju att faktiskt fråga innan vad det kostar.
- Hej! Vad tar ni för en enklare felsökning?
- Ja, det borde bli ca 1h och kostar då ca 1000kr eller mer om det tar längre tid.
- Nej, det känns ovärt, jag återkommer om jag ändrar mig.
Problem löst, enkel kommunikation.
Eller så kan hantverkaren informera om det.
-Hej, kan ni titta på ett problem och komma med en offert?
-Visst, det kostar 1000 kr.
-Tack, men då anlitar jag någon annan.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Driver företag i hantverksbranschen och har läst igenom hela tråden , jag blir mest sur på TS som inte berättar hela storyn. Nu sitter alla förstårsipåare i tråden och gissar och skäller på varandra . Det finns INGEN i denna tråd som kan ge ett vettigt svar på TS frågeställning .
Protestera, samtidigt som jag håller med :)

Vettiga "svar" (snarare vägledningar) finns i tråden. Precis som du, så finns det en hel hög som driver företag (både inom hantverk och andra områden) härinne - och även om de kanske inte ser på saker på samma sätt (varken som dig, mig eller TS) så har även de kunskaper och reflektioner över hantering av kunder/kundrelationer.

Däremot så kommer ingen kunna ge TS ett helt rätt svar för hans situation, vi kan bara utgå från hur saker och ting har (eller inte har) fungerat för oss. Som du säger, TS har inte berättat hela historien - men det händer nästan aldrig på ett forum (har man tur kan man, i slutänden, få ihop historien någorlunda själv.. utifrån alla svar som TS vanligen gett andra kommentarer i sin tråd).

Vi utgår alla från våra egna kunskaper och erfarenheter (nu inte sagt att de är varken rätt eller fel)
 
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Då vet du vem du inte skall anlita hädan efter
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Du är inte ensam:
1500:- Slet loss några kablar och delar, och kom aldrig tillbaks.
Vad skrev han på fakturan?
Har du betalt den?
 
Tommty Tommty skrev:
ahh, du ville att de skulle fakturera....100kr? 200kr?. För det är defininitivt lönsamt att sitta och boka ut 96st 5 minuters jobb varje dag och fakturera enligt detta.

Nej usch för att någon väljer att åka ut till dig, inleder en felsökning, förhoppningsvis kommer med en lösning (om du inte redan har gnällt om priset) istället för att ignorera dig helt och jobba mot B2B.
Naturligtvis ska alla som beställer ett arbete förstå hur det fungerar annars så är ju kunderna dumma i huvudet el det är de ju alltid. Och du sväljer alla priset du kommer i kontakt med och det utan att förhandla och pruta el ta en annan leverantör
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänkte mest att om personen var där i fem minuter kanske det inte var så mycket felsökning.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja så gör man normalt när man åker ut till kund för att ge offert. Vad är skillnaden här om ingenting gjorts?

Är du hantverkare och kräver bensinpengar för offert?
Det var ju ingen offert? Det var en felsökning som en fastighetsägare ville ha utförd?
Inte en offert på en felsökning.
Sjukt många gratis jobbare i den här tråden ändå?
N
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.