Hej, jag har rivit panel på mitt garage som är sen 1974 och det ser nu ut som bilden visar. dvs i reglarna ligger gul isolering och utanför den en typ av svarta isoleringsskivor.

tänker att jag tar bort så jag bara har reglarna kvar och lägger in ny gul isolering i reglarna, men vad är dom svarta skivorna för nåt? kan jag byta ut dessa mot plast eller nåt? hur gör man nu för tiden?


tack på förhand
 
  • En förfallen skjul med svarta väggar, reparation pågår, bråte på gräsmattan, bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas Adrian Thomas Adrian skrev:
Hej, jag har rivit panel på mitt garage som är sen 1974 och det ser nu ut som bilden visar. dvs i reglarna ligger gul isolering och utanför den en typ av svarta isoleringsskivor.

tänker att jag tar bort så jag bara har reglarna kvar och lägger in ny gul isolering i reglarna, men vad är dom svarta skivorna för nåt? kan jag byta ut dessa mot plast eller nåt? hur gör man nu för tiden?


tack på förhand
Asfaboard skulle jag tro.

Vindpapp ytterst, plast har man längst in om man värmer upp byggnaden.
 
du menar jag skippar den svarta boarden och lägger vindpapp istället.

dvs gul isolering vindpapp och sen panel?
 
Varför ska du byta isolering och asfaboard?
 
Bra fråga. tänker att det är gammalt och luktar.
Är det bara dumt att byta ut?
 
Är garaget uppvärmt?
 
Finns element men använder det aldrig
 
Då ska du inte ha nån plast
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Så vad tycker ni jag ska köpa?
Ny isolering + vindpapp + panel?

eller bara panel?
 
Varför ev ta bort något som är perfekt, asfaboarden är tät och användes förrr i tiden alltid bakom panelen som vindskydd. Det med plast eller annat är bara skit. Däremot vindskydd ska det vara . Bry dig inte om något på utsidan utan bara ny panel pang/bom direkt. Ska du isolera så gör det på insidan.
 
  • Gilla
Thomas Adrian och 1 till
  • Laddar…
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.