T TowaTei skrev:
Det är inte ovanligt, jag har sett det hos flera stora leverantörer.
Ok, de större kan (eller kunde) slösa publika IP-adresser på det, men de mindre kan nog inte det eftersom det blir allt vanligare med CG-NAT.
Sen kan man diskutera nyttan och säkerheten med att ha det på ett publikt nät.
 
N Nyikåk skrev:
Ok, de större kan (eller kunde) slösa publika IP-adresser på det, men de mindre kan nog inte det eftersom det blir allt vanligare med CG-NAT.
Sen kan man diskutera nyttan och säkerheten med att ha det på ett publikt nät.
Förlåt mig, jag var otydlig. Jag syftade på serveradresserna.

Vad gäller klientadresserna så har de flesta operatörer jag kollat på (jag kanske borde se över mitt liv…) kört management på samma interface som bredbandet, dvs ingen separat managementadress (det förknippar jag mer med mobilnät, xDSL och Docsis), men jag vet förstås inte hur samtliga operatörer gör.

Medhåll angående säkerhetsaspekterna, även om det finns ett antal säkerhetsmekanismer att ta till.
 
namnbyte
N Nyikåk skrev:
Ok, de större kan (eller kunde) slösa publika IP-adresser på det, men de mindre kan nog inte det eftersom det blir allt vanligare med CG-NAT.
Sen kan man diskutera nyttan och säkerheten med att ha det på ett publikt nät.
Skulle tro att de större delar in sin level0-ip i vlan per tjänst istället, Telia gör åtminstone det. Och har mig veterligen alltid gjort sedan de övergick till gateways istället för modem.
Även mgmt-kanalen har sitt egna vlan under level0-ip:n, men i regel backend/mot Telia är det en 10-ip för direktåtkomst till cpe:n som används. Men dessa används ju inte publikt så det är inte mycket ip-slöseri direkt.
 
T TowaTei skrev:
Förlåt mig, jag var otydlig. Jag syftade på serveradresserna.
(y)
T TowaTei skrev:
Vad gäller klientadresserna så har de flesta operatörer jag kollat på (jag kanske borde se över mitt liv…) kört management på samma interface som bredbandet, dvs ingen separat managementadress (det förknippar jag mer med mobilnät, xDSL och Docsis), men jag vet förstås inte hur samtliga operatörer gör.
Samma fysiska interface har nog alla, men egna logiska interface för de olika tjänsterna är vanligt.
Undantaget CATV som har eget fysiskt interface.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Skulle tro att de större delar in sin level0-ip i vlan per tjänst istället, Telia gör åtminstone det. Och har mig veterligen alltid gjort sedan de övergick till gateways istället för modem.
Även mgmt-kanalen har sitt egna vlan under level0-ip:n, men i regel backend/mot Telia är det en 10-ip för direktåtkomst till cpe:n som används. Men dessa används ju inte publikt så det är inte mycket ip-slöseri direkt.
Nej, det var slöseri med publika IP-adresser missförståndet gällde, 10-nätet ingår i RFC 1918 så Telia har som jag beskrev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.