Vad rekommenderas när ett rum luktar kattpiss efter att ha målats med överbliven färg?

Antagligen hade det vuxit bakterier i färgen även om det inte var något synligt mögel. Burken hade ursprungligen öppnats ett halvår tidigare och var av typen: Beckers Scotte Vägg Helmat (glans 5)

Nu efter en veckas torkning har lukten minskat men är fortfarande kvar. Jag är desperat.

Tror ni att lukten försvinner helt efter att färgen härdat och är blivit genomtorr? Skulle en avfuktare snabba på den processen?

Vad tror ni om att slipa bort väggfärgen? Kanske även slipa igenom kartongen på gipskivorna och täcka med 6mm renoveringsgipsskivor ovanpå nuvarande dubbelgips. Jag har lagt massor med tid på att noggrant ljudisolera väggarna (foga skarvar mm) och vill därför ogärna lossa befintliga gipsskivor.

Om lukten avtar med tiden och inte längre kan kännas, hur är då hälsorisken om man vistas många timmar i rummet? Kan det mätas? Om lukten försvinner kan den återkomma?

Har ni andra förslag?
 
Redigerat:
Färgen är torr, den kommer inte torka mer så jag tvivlar på att det kommer att göra att den luktar mindre.
Kan du inte bara slipa bort färgen? Om det är den som luktar så räcker det väl att ta bort källan och sen måla med ny färg?
 
Eller använda färgborttagning, billigt och snabbare :)
 
Har inget svar på frågan men luktade färgen ur burken redan när det målades eller kom lukten efterhand?
 
D Droynas skrev:
Färgen är torr, den kommer inte torka mer så jag tvivlar på att det kommer att göra att den luktar mindre.
Jag hoppas att det ska minska men vet inte. Färgen "Beckers Scotte helmatt (glans 5)" har "sampolymer" som bindemedel och liknar akrylatfärg tror jag. Jag har hört att akrylatfärg tar ett par veckor för att fullständigt härda och Beckers skriver: "Det doftar som mest när färgen är nymålad men avtar allt eftersom den blir genomtorr och härdar. Denna process kan dock ta några veckor innan färgfilm är helt genomtorr." (https://forum.beckers.se/org/beckers/d/mogel-pa-ytan-pa-vaggfargen/)
 
Krikkan Krikkan skrev:
Har inget svar på frågan men luktade färgen ur burken redan när det målades eller kom lukten efterhand?
Personen som målade noterade ingen doft när hon öppnade och rörde om färgen, men hon stoppade nog inte ner näsan i burken. Medans hon målade tyckte hon efter ett tag att det luktade med trodde det kom utifrån. För mig som senare kom in och inte gradvis vant mig, var lukten däremot stickande och mycket påtaglig. När vi i efterhand luktar direkt ur färgburken känner vi att doften kommer därifrån.
 
D Droynas skrev:
Kan du inte bara slipa bort färgen? Om det är den som luktar så räcker det väl att ta bort källan och sen måla med ny färg?
Hur djup bör jag i så fall slipa? Måste precis all färg bort? Kan bakterierna från färgen fått fäste i pappen på gipsskivorna? Eller ännu djupare även in i gipset?

Vad händer med gipskivan om jag slipar bort pappen? Håller den ihop om jag sätter renoveringsgips utanpå?
 
D Droynas skrev:
Eller använda färgborttagning, billigt och snabbare :)
Kan man använda kemisk färgborttagning med gipsskivor under färgen? Jag antar att det involverar att även skrapa loss den upplösta färgen? Blir färgen så upplöst att det går att skrapa utan att förstöra gipsskivan?
 
Jag skulle hyra en vanlig giraffslip, slipa så gott du kan och måla sen över med en strykning spärrgrund. Det hjälper ju mot gamla inrökta hus så borde ju hjälpa.
 
U ulrikf skrev:
Kan man använda kemisk färgborttagning med gipsskivor under färgen? Jag antar att det involverar att även skrapa loss den upplösta färgen? Blir färgen så upplöst att det går att skrapa utan att förstöra gipsskivan?
Aldrig testat så jag vågar inte svära på att det fungerar men jag tror inte det ska förstöra något.

Om du absolut inte vill spackla eller är orolig att väggen bakom ska ta lite skada så hade jag gjort som senaste skrivaren, slipa så mycket du kan och orkar och sen spärrmåla :)
 
Relativa luftfuktigheten i rummet var ca 60% på dagen och mer på natten med fönstret öppet. Därför har jag nu skaffat en luftavfuktare för att hålla 40% under en vecka och se vad som händer. Kanske snabbar det på härdningsprocessen av färgen och hur snabbt lukten minskar.

Om det inte hjälper har jag ordnat grejer för att prova både kemisk färgborttagning och slipning för att se vad som är lättast. Tack för bra tips både @Liljeros och @Droynas!

L Liljeros skrev:
[...] måla sen över med en strykning spärrgrund. Det hjälper ju mot gamla inrökta hus så borde ju hjälpa.
Jag är lite tveksam till att kapsla in bakterier (eller om det är osynligt mögel) bakom spärrmålning. Tänker ni att de hämmas bakom spärrgrunden eller kan de istället på lång sikt sprida sig vidare åt annat håll? (det gäller både innerväggar och ytterväggar)
 
Kolla med supporten på Beckers.

Jag som amatör tror att det kommer att sluta lukta. Färg härdar under lång tid. Efter en vecka är processen definitivt inte över. Och en del av de gaser som färgen avger "fastnar" i färglagret, när det har torkat, och tar tid att "komma loss".

Akrylfärg brukade lukta amoniak förr när den torkade, numera tror jag man har modifierat så den inte skall lukta amoniak. Möjligt att "modifieringen" har åldrats i din färg. Men förr med amoniaklukten så var det bara tillfälligt som det luktade.
 
U ulrikf skrev:
Relativa luftfuktigheten i rummet var ca 60% på dagen och mer på natten med fönstret öppet. Därför har jag nu skaffat en luftavfuktare för att hålla 40% under en vecka och se vad som händer. Kanske snabbar det på härdningsprocessen av färgen och hur snabbt lukten minskar.

Om det inte hjälper har jag ordnat grejer för att prova både kemisk färgborttagning och slipning för att se vad som är lättast. Tack för bra tips både @Liljeros och @Droynas!


Jag är lite tveksam till att kapsla in bakterier (eller om det är osynligt mögel) bakom spärrmålning. Tänker ni att de hämmas bakom spärrgrunden eller kan de istället på lång sikt sprida sig vidare åt annat håll? (det gäller både innerväggar och ytterväggar)
Som nämnt så i första hand så slipas allt som går, sen spärrfärg. I en torr innervägg så lever inte bakterier så länge. Mögel däremot är ju önskvärt att inte ha i väggen, däremot så kommer tillväxten vara i princip obefintlig om inte förutsättningar finns så slipar du noggrant så ska det knappast vara något som orsakar problem.

Detta såklart om lukten inte försvinner.
 
Har varit i samma sits, lukten försvann efter kanske 2-3 veckor
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.