Ett plattjärn som du kan böja till formen på är antagligen för klent. Du bör åtminstone banka rejält över en stock eller motsvarande för att skapa kurvan. Det kan vara lättare att kolla med en mekanisk verkstad eller en (grov-)smed.
 
K
Plywood var sämsta förslaget jag hört. Kommer separera inom kort och alla fanér släpper från varandra
 
K kniv skrev:
Plywood var sämsta förslaget jag hört. Kommer separera inom kort och alla fanér släpper från varandra
Haha. Va?
 
En tanke. Beroende på hur avståndet mellan stolparna är, radien, belastningen samt hur många bräder som ska vara mellan stolparna så kanske en tunnare läkt kan räcka. Den borde gå att böja och fästa i stolparna, går lättare om den är blöt och får torka på plats. I och med att den behöver vara relativt tunn kanske du får ha flera horisontellt att fästa brädorna i. Det kommer också bli mycket kraft på stolparna så de behöver vara stabila och staketet bör fortsätta efter böjen på båda håll för att sprida kraften. Har inte testat själv så det är bara en tanke om hur man kanske kan göra.
 
Tack för alla svar. Jag klurar vidare på idén med plattjärn så länge. Jag hittade en bild som illustrerar ungefär hur vi tänkt.

Frågan är då hur man får fast staketribborna i plattjärnet. Kanske räcker det att borta hål i plattjärnet och sen skruva därifrån in i brädan med lämplig träskruv?
Modernt svart staket, gröna växter, träträd, trädgårdsdesign, natur, outdoor, arkitektonisk feature, lugn miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara borra som i att det är rätt hårt så bra borrar blir det nog roligare. Tror du skall beställa från en smed så du får en jämn båge bockad utan massa spänningar. Går förmodligen även få det borrat och ytbehandlad då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.