Jag har fått en idé som inte vill lämna mitt huvud. Kan ni snälla hjälpa mig och berätta om den är genomförbar eller ej?!

Bor i ett hus från 1962. På övre plan gjorde man om badrummet på 90-talet. Dock sket man i att byta golvbrunnen…
När jag, för några år sedan, lät renovera badrummet på nedervåningen som ligger direkt under det på övervåningen, så konstaterade hantverkarna att vi gjorde helt rätt som inte använde golvbrunnen uppe. De kunde se att det läckte pyttelite. Dvs det kom några droppar om de spolade vatten på full fräs uppe.

Så, i badrummet på övervåningen står idag ett badkar som inte används längst till vänster. I mitten finns ett handfat och till höger en toalett. Avloppet fortsätter sedan ca 1m ytterligare åt höger innan det viker av mot nedervåningen där alla rör är bytta.

Kan man på något enkelt/provisoriskt sätt fixa så att det går att ställa in en duschkabin i badrummet uppe och duscha?? Möjlighet och pengar för en helrenovering av badrummet finns om ett par år, dock inte nu. Så, kan man nu:

1) Koppla avloppet från en duschkabin till en slang som man ”puttar förbi” golvbrunnen och bort ungefär till handfatets avlopp? Eller:

2) Placera duschkabinen på en klack och sedan ansluta avloppet via en slang till avloppet (långt ned) på handfatet? Eller:

3) Göra på något annat sätt?

Lösningen behöver alltså bara vara tillfällig och inte på något sätt vara snygg eller perfekt. Men jag vill helst inte ha vattenskador.. :)
 
Var läcker det när man "spolar vatten på full fräs", jag fattar inte vad som menas med full fräs, i vad?

Om du får mer en slang i själva brunnen läcker det vl ingenstans eller menar du att nåt rör efter brunnen läcker?

I så fall hjälper det väl inte att flytta till handfatets avlopp dom är väl ihopkopplade ?
 
Det läcker från själva golvbrunnen, den är sönderrostad. Handfatet kommer ”efter” duschen, sedan toaletten och sedan går avloppsröret vidare ned..
Så när man spolar i handfatet eller toaletten når vattnet aldrig golvbrunnen, utan går åt höger vidare ned till nya rör..
Ledsen om jag är otydlig, jag kan verkligen inte detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.