Rönn?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror inte detta är en rönn, inte vår vanliga vildväxande rönn i alla fall. Det finns ju en del odlade namnsorter av rönn , t.ex. den japanska rönnen Sorbus commixta `Carmencita´ eller den andra rönnen som är vanlig i odling Sorbus ulleungensis `Dodong´ men ingen av dem passar in på bilden. Jag har odlat dem båda så är tämligen säker på detta.

Ingen rönn har så tätt med blad som den på bilden och en märkbar skillnad på den gröna bladfärgen på fram- och baksidan. Därtill ser det ut som om trädets kvistar är väldigt mörka men det kan ju vara en synvilla. Inga bärklasar syns heller, varken kart eller mogna bär.

Har försökt räkna bladparen på bilden, svårt att se men jag får dem till 11 st. en rönn har 13 blad.

Så för att våra gissningar skall bli mer exakta behövs fler och bättre bilder på trädet och information om det växer i vår natur eller i en trädgård.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vackert är det i alla fall!
 
Jag räknade just bladen (15st)på en rönn på Tornby i Linköping
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Närbild på bladen som inte är suddigt skulle hjälpa.

Det har planterats många amerikanska praktrönnar, Sorbus decora, i offentliga miljöer. Så kanske en sån eller en hybrid.

Jag har sått praktrönn från frö från ett köpcentrums träd och det gick bra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hemma har rönnen 14 blad
 
  • En gren av gröna blad på ljust underlag med synliga vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Spännande ! Jag har trott att rönnen har 13 småblad men uppenbarligen är det inte så. Det finns ca 50 olika vilda rönnar i Europa läser jag nu, då är det inte osannolikt att det finns en del varianter i Sverige (Norden) också fast jag alltid betraktat Sorbus aucuparia https://luontoportti.com/sv/t/959/ronn som den enda vildväxande arten i vår natur.

Finns det ingen rönn nörd här som ägnat större delen av sitt liv till att veta allt som finns att veta om våra rönnar ?
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.