Jag är i färd med att bygga ett garage och skulle vilja ha fasadpanel som på bilden, i tre olika bredder, med ca 5 mm mellan brädorna. Finns det någon lämplig skiva att sätta bakom, eller hur löser man detta på bästa sätt?
Jag har liknande på boningshuset, men där är panelen falsad och således överlappande. Det kostar dock en del att såga till falsen i brädorna, i de olika storlekarna, så därför funderar jag på ovan variant istället. Hur har man löst det på fasaden på bilden tro?
 
  • IMG_3809.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Kan det vara papp eller asfaltsboard bakom?
 
Karrock Karrock skrev:
Kan det vara papp eller asfaltsboard bakom?
Min kompis som är snickare trodde också på någon typ av vindpapp. Men hur bra blir det med tanke på möss och så.? 🤔
 
Om det bara är mellanrummen du vill åt borde du kunna köra med omvänd lockpanel.
 
Det finns ytterpanel med fals och rak kant att köpa om det är den du funderar på. Jag skulle inte snåla och bygga som på bilden då vindpapp (den svarta) inte håller för evigt...
 
Du behöver något redigt, så det bästa är nog som Centano föreslår - omvänd lockpanel, eller då falsad panel. Misstänker att falsad panel rimligtvis inte blir nämnvärt dyrare än omvänd lockpanel?
 
Jo, det var väl det jag misstänkte. Den benämns lite olika. ”Hakfals”, ”rakfals”… Kärt barn har många namn ☺️
Det blir ju dock rätt mycket dyrare än om man hade kört enkla klädselbrädor med mellanrum. Det är tyvärr inte många som säljer den panelen obehandlad och definitivt inte till bra pris. Ska man sedan ha den i tre olika dimensioner så blir det ännu knepigare.

Sist, när jag klädde huset, så fick jag kontakt med en säljare på Beijer, som till en vettig timpeng sågade till den falsen jag önskade, utifrån vanliga klädselbrädor. Nu jobbar han tyvärr inte kvar längre 😔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.