F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär i efterhand kan man ju tycka att man borde mätt lite innan.. men men...
[bild]

Frågan är om vinkeln på tråden blir rimlig, ens om man flyttar matarverket 20 mm framåt?
[bild]
Aj då, ser för tight ut. Hur långt avstånd från centrum på bobbinen kan du generera om du gör allt som går för att knö fram mekanismen? Tråden på bobbinen är lite ”för-stukad” när den spolas upp och kämpar man emot det för mycket så tråden bockas om in i matarmekanismen så leder det ofta till spänningar i tråden. Resultatet av det kan vara att tråden roterar ut ur munstycket. Mekanismens tryckrullar fungerar lite som en tving till en given gräns då vridspänningen tar överhanden (eller vad man skall kalla det) och så snor det till framme i munstycket. Behöver inte vara katastrof ur hobbyperspektiv vad jag har hört (har ytterst begränsad erfarenhet av det själv) men såklart inte kul. Peter Norberg på Svetsmaskinservice i Göteborg utvecklade det där i nån video, jag sökte efter det på deras Youtube men hittade inget men filmen finns där nånstans.

En annan fråga… har du mekanismen ordentligt isolerad från svetsens hölje? Förenat med dödsfaror att slarva med det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nu flyttade jag bara det jag hade i spåren på verket... Kan få runt 20-25 mm till, men då får ju euro-connectorn sticka ut en del...

Edit: sålänge ingen liten mus kissar på träbiten borde vi vara säkra... 😂 Har köpt en skärbräda som alternativ lösning på isoleringen, men det blev lite sladdrigt...
Industriell utrustning, möjligtvis del av en pump, motor eller kompressor, med elektroniska komponenter, varningslappar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsmaskin i användning, närbild av skärande bit och roterande del, industriellt eller hantverksrelaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu flyttade jag bara det jag hade i spåren på verket... Kan få runt 20-25 mm till, men då får ju euro-connectorn sticka ut en del...
[bild][bild]
Man kan ju printa nåt för den utstickande Euron.

Kortare mekanism?
 
Jag har beställt lite kontakter och paneluttag för att kunna skifta polaritet vid rörtrådssvetsning....
 
  • Röda och svarta svetskabelkontakter, snabbkopplingar för TIG-svetsning, DKJ35-50-modell, fyra stycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat fundera på att rensa bort all gammal elektronik ur svetsen, och bygga egen..

Den enda funktionen som jag behöver är två timerstyrda reläer, en som fördröjer starten av trådmatningen några tiondelar för att låta gasen täcka området innan trådmatningen startar, och en avslagsfördröjning på gasen, dvs. när man släpper knappen på svetshandtaget ska gasventilen vara fortsatt öppen en liten stund .. Den första fördröjningen kan vara fast, men gasefterströmmningen får gärna vara justerbar ..


Jag skulle säkert kunna bygga en krets som gör det med den här typen av timers; Industriellt relä, monteringsbar på DIN-skena, med justerbara inställningar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det vore roligare att bygga nått eget .. Nån som kan ge mig en lite puff i rätt riktning kanske?
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men det vore roligare att bygga nått eget .. Nån som kan ge mig en lite puff i rätt riktning kanske?
Låter som ett lämpligt jobb för en liten enkel PLC. Var dock länge sedan jag höll på med sånt, så har inget konkret tips på lämplig produkt.
 
Hoppas det går att lösa med två 555 och lite passiva komponenter, men annars kanske en Arduino vore nått.. hade ju varit häftigt att kunna ställa trådmatning via en sån, och se spänning/ström när man svetsar, men det är lite över min nivå.. 😁
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jahapp, då var han förberedd för att skifta polaritet...
Äldre, smutsig svets omformare med justerbara reglage, tekniska specifikationer, och säkerhetsdekal på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanisk installation, kablar, bultar och muttrar, svart bakgrund, suddig förgrund, metallkomponenter, delvis oskarp bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick förlänga plus-tråden med en bit kopparrör, och stjäla ström till brytaren i svetshandtaget.. från början var det ett slangpaket med en tråd som var sammankopplad med plus i handtaget, men när jag böt till euro-kontakt så går det två trådar hela vägen...

Dock verkar min plan att använda utgången från existerande kretskort till ett relä som styr spänning till det nya pwm-kortet. Verkar inte som att det är "on-off" här.. spänningen ökar från 3-4 volt till 16-17 (vilket verkar vara vad det blir när matningen står på max) med något konstigt bryt.. kanske måste ta bort hela krafset... Har sett minst en youtube-video om hur man använder 555-timers men det är inte helt klart hur jag ska bygga.. 😀
Tips mottages tacksamt!
 
Har hittat två scheman som kanske borde gå att använda;

Det här ska vara en förskjuten start
Elektroniskt kretsdiagram som visar komponenter för tidsfördröjning, inklusive transistor, motstånd, kondensator och relä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det här ska vara för att förlänga på-tiden efter man släpper knappen..
Elektrisk krets med 555 timer IC, relä, transistorn BC547, och andra komponenter, kanske för en timer eller pulsgenerator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska försöka rita upp det hela i multisim (kanske finns nån bättre?) Och se om det gör som jag vill..
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu har du nog virrat till det. Alla riktiga svetsar har ett manuellt läge där man ställer in spänning och trådmatning individuellt. Brukar kallas manuellt eller nåt liknande. Sen finns det på vissa, speciellt nyare med inverter nån form av mer eller mindre lyckad synergi. Det är i princip en förinställd spänning som i kombination med en tråddiameter ger en viss matningshastighet. Ibland är det förenklat till plåttjocklek men det är trots allt samma sak. Man kan lika gärna ha synergin nerskriven på en lapp och på många svetsar som saknar synergi så finns även detta på en dekal på svetsen, ofta på insidan av lyckan till matarverket och bobbinen. Det är också extremt ovanligt att trådhastigheten varierar under kontinuerligt svetsning även om det säkert förekommer i speciella fall men garanterat inte i några garagesvetsar.

På vilket sätt menar du att din gamla AGA fungerade?
För att svara på din fråga.
Så här funkar AGAn.
Teknisk text om gasefterströmning, "burn-back", pistolelkopplaren och spänningstyrning för elektrodmatare.
Text på svenska om programmerad motorhastighet och justerbar svetstid, teknisk dokumentation, suddig bakgrund.
Elektriskt schema, komponenter, kopplingar, industriell, transformatorer, motstånd, dioder, teknisk dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådmatningen strömförsörjs från svetstrafon. Signal till regleringen tas dock efter drosseln, dvs närmare svetsbågen. En tråd går direkt till potten för hastighetsjusteringen.

Nu är jag fullt medveten om att denna tingest är från en annan tid än de maskiner de flesta svetsar med idag så jag kommer inte propsa på att det är bra.
Det fanns ju även en anledning till att jag ville bygga om trådmatningen på denna.

Faller Dans byggande väl ut så kanske man vågar sig på att prova igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hittills har mina försök lett till två upptäckter.

1: för varje engelskspråkig person som pratar om elektronik på youtube finns det 100 indier. Det är inte snällt att driva med deras dialekt, men jag pallar inte att höra mera "5-5-5" .. 🤯

2: jag fick inte ovanstående scheman att funka i multisim.

Har inte lyckats hitta någon som gjort något liknande heller, de flesta projekt med timers verkar gå ut på att man startar processen med ett tryck-släpp... Här är det ju andra förutsättningar...

Tillbaka på ruta ett igen..
 
Ok, vi börjar från början.

Jag har ju insett att jag behöver en transistor mellan "vad som räknar tiden" och reläet (möjligen att gasventilen kan styras direkt av en transistor, men matarverket bör nog få ett relä) och jag har kommit såhär långt;
Enkelt elektriskt kretsdiagram med strömbrytare, motstånd, lysdiod, transistor och två spänningskällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här funkar.

Byter jag ut lampan mot ett relä (antar 400 ohm motstånd och 90 mH induktans vilket man måste ange i Multisim) så funkar det inte. Gaah.

Edit: jag kan inte ens få ett relä att fungera i Multisim med en vanlig brytare. Frågan är vad jag gör fel.
 
Redigerat:
Jo, nu gjorde jag ett 230 volt AC relä, det verkar fungera ... 😣
Elektriskt kretsdiagram, växelström, relä, kondensator, resistor, induktor och en lysdiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom att lysdioden blinkar, men det kanske är för att symbolisera att reläet slår av och på med 50 hz?
 
  • Haha
Bjober
  • Laddar…
C
He he, det var precis av denna anledning jag föreslog en mini-PLC.
Visst kan man svänga ihop nåt eget med reläer, 555-or, transistorer, arduino m.m., men det kräver ju lite djupare elektronikkunskaper eller att man har en färdig krets man kan "sno".

PLC kräver förvisso en del kunskap också, men det är enligt min åsikt en lägre tröskel, och är inte minst betydligt enklare att experimentera med.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
B Bjober skrev:
För att svara på din fråga.
Så här funkar AGAn.
[bild]
[bild]
[bild]
Trådmatningen strömförsörjs från svetstrafon. Signal till regleringen tas dock efter drosseln, dvs närmare svetsbågen. En tråd går direkt till potten för hastighetsjusteringen.

Nu är jag fullt medveten om att denna tingest är från en annan tid än de maskiner de flesta svetsar med idag så jag kommer inte propsa på att det är bra.
Det fanns ju även en anledning till att jag ville bygga om trådmatningen på denna.

Faller Dans byggande väl ut så kanske man vågar sig på att prova igen.
Det är väl resultatet av att krämen plockas från svetstransformatorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.