Hej,

Har en Ifö Cera toalett modell äldre. Om jag drar åt muttern som sitter under knappen i locket så börjar toaletten rinna/spola hela tiden. Det är som att hela alltet är för kort så den lyfts upp när jag drar åt muttern och då rinner vattnet förbi.
Har detta hänt någon?
Hur fixar man det?

Tack!
 
Dra inte muttern så hårt.
 
Immobil Immobil skrev:
Dra inte muttern så hårt.
Nu sitter knappen löst och åker runt.
 
Har du öppnat och sett så att spolanordningen inte har lossnat i botten?
Den sitter ju bara klämd i tre plastklor
 
  • Gilla
andalind
  • Laddar…
Hej, jag har exakt samma problem på en Ifö toa från 1999. Den rinner efter kanske varannan eller var 3:e spolning. Är det någon som vet varför?
 
J JeffBeck skrev:
Hej, jag har exakt samma problem på en Ifö toa från 1999. Den rinner efter kanske varannan eller var 3:e spolning. Är det någon som vet varför?
Har du öppnat och sett så att spolanordningen inte har lossnat i botten?
Den sitter ju bara klämd i tre plastklor
 
Hej!, Tack för svaret. Det är precis vad har hänt. De tre plastkor i spolanordningen har gått sönder. Se bilderna. Enligt Ifö hemsidan för reservdelar heter den delen med plastklor "Ifö Cera/Aqua 21 ventilsäte," om jag förstår rätt..kan det stämma?
Är det svårt att byta den delen själv eller behöver jag ringa till en rörmokaren? Tack för all råd!
 
  • Tre trasiga plastklor från Ifö Cera/Aqua 21 ventilsäte på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndrigt Ifö Cera/Aqua 21 ventilsäte i toalett med synliga brutna plastklor och rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[QUOTE="JeffBeck, post: 3559831, member: 83971"
Är det svårt att byta den delen själv eller behöver jag ringa till en rörmokaren? Tack för all råd![/QUOTE]
Det där klarar du nog själv, smörj in oringen med vaselin innan !
 
Jag har just råkat ut för precis detsamma.
Följer detta med intresse.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Du måste även köpa nya Cisternfästen också, sen stänger du av vattnet till wc, lossar cisternen och lyfter av denna då kommer du åt att byta delarna.

[länk]
Hej @ Härryda2015!
Vet du, eller någon annan här på ByggaHus, varför det följer med en extra (vit) låsmutter till ventilfästet, utöver den röda? Det går ju bara använda den ena. Kanske den vita passar annan Ifö-modell?
RSK-nr. 7925470
 
  • Reservdelar till sanitetsutrustning, förpackade i plast, innehåller vitt och orange plastmaterial, metall, gummitätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte ihåg hur det är med extra muttern, men din sats ska passa cera och city så det kan vara någon extra del.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.