9 123 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Ljudisolera innevägg
Hårt & tungt bör det vara för att ljudisolera bra.
Öppnar man ett litet hål så går det ju att hälla in grejer. Allt i från Betong till Sand..
Jag skulle tro att det då är enklare att öppna väggen..
Enklast är det väll att slänga på en extra skiva utanpå istället.
Öppnar man ett litet hål så går det ju att hälla in grejer. Allt i från Betong till Sand..
Jag skulle tro att det då är enklare att öppna väggen..
Enklast är det väll att slänga på en extra skiva utanpå istället.
hej !bäst är att använda gips i flera lager.gyprock har en handbok,kolla iden.du måste va ingenjör för att begripa va som står i den.
nej lasse....man behöver inte vara ingenjör för att förstå den.... att massa är effektivt för att ljudisolera är förnuft....snickar_lasse skrev:
Men du har rätt när du säger att gips i flera lager är bäst.... Sen kan man alltid diskutera hur många osv med hänsyn till ekonomi och effektiv ljudreduktion
Gör några hål i överkant och fyll medmaterial som vill flyta ut, exempelvis spån, sand osv. Kanske inte jättekul att drälla med men det fungerar säkert. Cellplast funkar säkert också, men det har väl ingen jättestor ljuddämpande effekt. Jag hade nog öppnat väggen och lagt in mineralull och slagit på gips, kanske dubbla om det känns nödvändigt.
Grattis!!! Du bor i en bongotrumma, precis som jag gjorde. Att hälla sand i väggarna låter dock som en rätt dålig idé med tanke på att en kubik sand väger omkring 1,4 ton så att bara fylla upp mellan en "regel" 4,5x60x240x1,4 är bara det omkring 90 kilo sand. För ett rum på 3x3 så ska det alltså i drygt 1,8 ton sand i väggarna och av rent nöje så kom jag fram till att om jag skulel göra detta i mitt eget hus som jag bygger så skulle det krävas omkring 20 ton sand i hela huset.
Utan att därmed kunna säga att jag vet, för jag har inte provat, så låter det som en extremt dålig ide vilket också är orsaken till att jag just saknar denna erfarenhet.
I huset som jag nu flyttar ifrån så var det bara gips och regel och man hörde allt . Ljud fortplantar sig som bekant genom vibrationer. I fallet med gips-regel-gips så fortplantar sig ljuden både genom materialet, dvs ljudet träffar gipset som överför vibrationen till regeln som sedan för den vidare till gipset på andra sidan och till luften och till örat . Eftersom du också har så mycket öppen luft mellan reglarna så fortplatar sig även ljudet denna väg och förstärks även genom resonans precis som lådan på en gitarr. Hindrar man luften från att röra på sig så stoppar man även ljud.
Pricipen för värmeisolering i ett hus bygger på att förhindra att luften transporterar bort värme. Förhindar man luften från att röra på sig så kan den ju inte det. Priciperna för ljudisolering och värmeisolering är således likartade och lösull är med andra ord ett alldeles utmärkt sätt att ljudisolera ett rum. Testa och hälla lösull i en trombon så får du se.
Jag beställde en bil med lösullsspruta. Innan dom kom så hade jag tagit upp hål mellan alla reglar och det tog inte ens en timme att fylla upp alla mellanvägar. Därefter drog jag på renoveringsgips utapå det gammla eftersom det inte var värt att försöka sig på att täta hålen. En målning och några tapeter senare så var allt klart och JA det blev tyst mellan rummen.
Nya hus som byggs idag har alla isolearade innerväggar, allt annat är snik. Själv så kostade jag på mig i nybygget även en plywood vilket gör det hela ännu bättre.
Utan att därmed kunna säga att jag vet, för jag har inte provat, så låter det som en extremt dålig ide vilket också är orsaken till att jag just saknar denna erfarenhet.
I huset som jag nu flyttar ifrån så var det bara gips och regel och man hörde allt . Ljud fortplantar sig som bekant genom vibrationer. I fallet med gips-regel-gips så fortplantar sig ljuden både genom materialet, dvs ljudet träffar gipset som överför vibrationen till regeln som sedan för den vidare till gipset på andra sidan och till luften och till örat . Eftersom du också har så mycket öppen luft mellan reglarna så fortplatar sig även ljudet denna väg och förstärks även genom resonans precis som lådan på en gitarr. Hindrar man luften från att röra på sig så stoppar man även ljud.
Pricipen för värmeisolering i ett hus bygger på att förhindra att luften transporterar bort värme. Förhindar man luften från att röra på sig så kan den ju inte det. Priciperna för ljudisolering och värmeisolering är således likartade och lösull är med andra ord ett alldeles utmärkt sätt att ljudisolera ett rum. Testa och hälla lösull i en trombon så får du se.
Jag beställde en bil med lösullsspruta. Innan dom kom så hade jag tagit upp hål mellan alla reglar och det tog inte ens en timme att fylla upp alla mellanvägar. Därefter drog jag på renoveringsgips utapå det gammla eftersom det inte var värt att försöka sig på att täta hålen. En målning och några tapeter senare så var allt klart och JA det blev tyst mellan rummen.
Nya hus som byggs idag har alla isolearade innerväggar, allt annat är snik. Själv så kostade jag på mig i nybygget även en plywood vilket gör det hela ännu bättre.
Som fysiker har jag lärt mig att viktigast är att bryta ljudvågorna, mer eller mindre strunt samma hur. Visst, mot dova ljud är material med hög densitet effektivast, men skillnad i jobb och uppnådd ljudisolering måste ju vägas mot varandra. Lösull låter om ett utmärkt förslag.