Vi bytte från Bredand 2 till Ownit och jag har fortsatt att använda den gamla routern Inteno DG200-AC då den passar bra i skåpet och fungerar bra har även en extra router som jag satt i AP-läge vilken gör om den till en accesspunk

Nu häromdagarna så försökte jag logga in i den med lösenordet jag satt då man kunnat ändra admin lösenordet till något personligt men nu gick det inte.
Det visar sig att jag kan logga in med default lösenordet på baksidan, det har alltså ändats tillbaka.
Gränssnittet är också ändrat, funktionen att ändra lösenord och sätta den i ap läget är borttaget.
En meny för smart QOS har tillkommit.
Försökte resetta ap:n för att se version av gamla firmware, men den hade nya gränssnittet när jag loggade in, har iofsig en till i källare som jag kan logga in i och kika utan att koppla till nätet.


Men funderar lite hur uppgraderingen görs, då den inte är uppkopplad not bredband2 nät eller vi ej är kund där.

Det är nog ganska basic att det finns en uppgraderingsserver inlagd i configuration som skjuter ut en uppgradering typ TR-069 (CWMP?)
Försökt hitta supportlösenordet på nätet samt någon alternativt firmware men inte hittat något, dock en dold serieport för console access om man tillverkar en simpel kabel med ett antal pinnar.


Någon som vet hur isp hanterar dessa consumentrourar?
 
De vanligaste är nog generellt:
  • Telnet
  • SSH
  • SNMP
  • CWMP/TR-069
  • Konfigurationsfil nerladdad via FTP/TFTP
De två sista får nödvändig information i DHCP Responsen.

Information i DHCP Discover/Request används för att att identifiera enheten, så om man har otur att den nya ISP:n har likadana enheter eller identifierar den som konfigurerbar så kan de lägga in ny firmware och har man otur är den en anpassad nerlåst version, samt konfiguration som också kan låsa ner funktionalitet i enheten.
 
Nej dom använder inte samma modell av router.
Dom två sista går bort om dom får information via dhcp, då det är ny leverantör.
 
A A-Man_08 skrev:
Nej dom använder inte samma modell av router.
Dom två sista går bort om dom får information via dhcp, då det är ny leverantör.
CWMP/tr-69 förutsätter inte provisionering via dhcp, serveradressen kan ligga hårdkodad i router så routern kan ha möjlighet att ropa ”hem” oavsett var den är inkopplad.
 
T TowaTei skrev:
CWMP/tr-69 förutsätter inte provisionering via dhcp, serveradressen kan ligga hårdkodad i router så routern kan ha möjlighet att ropa ”hem” oavsett var den är inkopplad.
Jag gissar att det är så det fått till nu.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Många ISP:er har haft flera modeller genom åren från olika tillverkare.

Jag tror inte någon ISP använder publika IP adresser för managementnätet utan det är ett från RFC 1918, så att den tidigare ISP:n kan hantera enheten i den nyas nät är rätt osannolikt.

Det skulle möjligtvis kunna vara genom CWMP om servern hos den tidigare ISP:n har publik IP så den är nåbar från den nya ISP:ns nät, då enheten kan använda sparade uppgifter om det inte kommer nya i DHCP Responsen.

Har varit med om själv att både Telia och Telenor lyckats återställa Admin-lösenordet vid uppgraderingar även om det inte borde ske, så jag utesluter inte det som en möjlighet.
 
Tror inte ownit gjort uppgraderingen då den är bb2 brandad.
Hade varit trevligt å flasha om den.
 
N Nyikåk skrev:
Jag tror inte någon ISP använder publika IP adresser för managementnätet utan det är ett från RFC 1918, så att den tidigare ISP:n kan hantera enheten i den nyas nät är rätt osannolikt.

Det skulle möjligtvis kunna vara genom CWMP om servern hos den tidigare ISP:n har publik IP så den är nåbar från den nya ISP:ns nät, då enheten kan använda sparade uppgifter om det inte kommer nya i DHCP Responsen
Det är inte ovanligt, jag har sett det hos flera stora leverantörer.
 
T TowaTei skrev:
Det är inte ovanligt, jag har sett det hos flera stora leverantörer.
Hur når dom router, i detta fallet?
Någon dynamiskt hostnamn?
Ipadressen kan ju inte bb2 veta då det är ownit som leverantör.
 
A A-Man_08 skrev:
Hur når dom router, i detta fallet?
Någon dynamiskt hostnamn?
Ipadressen kan ju inte bb2 veta då det är ownit som leverantör.
Routern ropar hem till servern bland annat vid uppstart och kan då ta hem ny konfiguration etc. Om routern dessutom har en publik ip så kan servern därefter även själv initiera kontakt med routern, servern vet ju vilken adress routern senast hade (förutsatt att routern inte är bakom NAT i någon form).
 
T TowaTei skrev:
Routern ropar hem till servern bland annat vid uppstart och kan då ta hem ny konfiguration etc. Om routern dessutom har en publik ip så kan servern därefter även själv initiera kontakt med routern, servern vet ju vilken adress routern senast hade (förutsatt att routern inte är bakom NAT i någon form).
Fast i det här fallet är det en ny adress.
 
A A-Man_08 skrev:
Fast i det här fallet är det en ny adress.
Jo men när du kopplade in routern så kontaktade ju den din gamla leverantörs server (om det nu var tr69 som låg bakom uppgraderingen, dvs)
 
T TowaTei skrev:
Jo men när du kopplade in routern så kontaktade ju den din gamla leverantörs server (om det nu var tr69 som låg bakom uppgraderingen, dvs)
Den har varit uppkopplad drygt 8 månader.
Så den har nog haft kontakt hela tiden och sedan skedde en uppdatering.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Bättre satsa på en Mikrotik eller Ubiquiti, jag gick från en Inteno till Mikrotik och det var som dag och natt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bättre satsa på en Mikrotik eller Ubiquiti, jag gick från en Inteno till Mikrotik och det var som dag och natt.
Jag har en ny router från ownit i källaren, den får duga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.