Har en gammal kakelugn som jag bara har de yttre luckorna till. Jag skulle också vilja beställa glasluckor till denna. Är det någon som vet var man kan få sådana gjorda?
 
Går det att skapa en ritning på de inte luckornas storlek och sen gå till en smed som kan tillverka det du önskar?

Har själv funderat på att ta de inte luckorna till en smed och göra nya med glas i.
 
Visst kan jag fixa en ritning/ mall, men smed? Har du namn? Det är ju värmetåligt glas jag behöver, glasmästare? Så enkelt är det inte.
 
Tack, nu börjar det närma sig. Det ska vara en båge upptill, eller rättare sagt två halvbågar då den ska vara delad på mitten. Sen krävs det en ram till glaset för att få till gångjärn.
Jag tror inte lokala göasmästare har de här kvalitetsglasen.
 
Eldkraft.se säljer också glas som ska klara värmen.

Min tanke var att om du kan skapa en ritning på luckorna och ringa runt till lokala smed företag så borde någon kunna göra dom.
 
V VOJNE skrev:
Jag tror inte lokala göasmästare har de här kvalitetsglasen.
Nu vet jag ju inte hur din glasmästare är men de brukar kunna beställa det de själva inte kan fixa. Men det blir troligen dyrare än om du kan hitta på nätet så klart.
 
Är det yttre luckorna du vill byta till glasluckor?
Gamla kakelugnar brukar ju ha tilluften via spjäll i luckorna hur har du tänkt lösa det? Inre luckorna brukar ju bara vara någon form av gnistskydd så man kan öppna yttre luckorna när det brunnit ner.

För att få dom tillverkade så gör du en ritning och går till en smed. Sedan går du med dom färdiga luckorna till en glasmästare eller om smeden gör det så glasmästaren får sätta glas i dom.

Tror nog dom flesta glasmästare har robaxglas i lager
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Tack, ni har nog rätt i att även vanliga glasmästare kan fixa glaset. Men en lokal smed? Låter som vi levde på medeltiden. Var hittar man en smed idag inte bara håller på med konsthantverk?
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du verkar mest se problem, ta till dej av de goda råd du får här istället.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V VOJNE skrev:
Tack, ni har nog rätt i att även vanliga glasmästare kan fixa glaset. Men en lokal smed? Låter som vi levde på medeltiden. Var hittar man en smed idag inte bara håller på med konsthantverk?
Smed=smidesverkstad, mekanisk verkstad, närmsta nasare som har en svets och en vinkelslip.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V VOJNE skrev:
Tack, ni har nog rätt i att även vanliga glasmästare kan fixa glaset. Men en lokal smed? Låter som vi levde på medeltiden. Var hittar man en smed idag inte bara håller på med konsthantverk?
Den urbana medelklassen på medeltiden, asså 🙄 .

Jag är arbetarklass och inte smed/svetsare själv, men jag känner några stycken.
Leta efter företag i stil med Knohults Svets/Mekaniska/Smide eller Knohults Licenssvetsning, t ex.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack, har fått några tips och ska nog klicka runt lite, men vinkelslip o svets har jag själv, tror nog att vi talar om lite olika typ av hantverk.
 
V VOJNE skrev:
Tack, nu börjar det närma sig. Det ska vara en båge upptill, eller rättare sagt två halvbågar då den ska vara delad på mitten. Sen krävs det en ram till glaset för att få till gångjärn.
Jag tror inte lokala göasmästare har de här kvalitetsglasen.
Kanske här. Går att specialbeställa.
https://www.jtdesign.se/shop/product/glaslucka-med-stallbara-gangjarn-rund
 
  • Gilla
VOJNE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.