nikasp
Vi ska renovera ytskikt och tvättstugans ena vägg kommer troligen att bli något som detta. Vatten och avlopp sitter under diskhon så har inte mycket att spela med om vi vill ha städskåp längst till vänster och torkskåp bredvid.

Smakråd tack:
Var vill man dra el? Tänker mig att sätta två hörboxar direkt under överskåpen, el under bänk till TM och torktumlare. Sen då, el till nån belysning under överskåp och något dolt ovanför skåpen? Vill ha nån wifi-högtalare på något ställe där den inte är ivägen.



Modern tvättstuga, vita skåp, tvättmaskiner, fönster, mörk bänkskiva, trägolv, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna bild visar var svensk standard tycker att uttag ska placeras.

Tvättstuga-layout med märkta apparater och måttangivelser för utrustning och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag för allmänbruk, strykjärn osv får man välja placering på själv enligt allmänna regler. Dolda uttag direkt under överskåp finns det skilda meningar kring. Jag uppskattar allmänt att man slipper böja på ryggen för att se och nå uttag.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
BirgitS
Två hörnboxar dvs. 6 uttag?
Det låter väldigt mycket.

I någon tråd såg jag någon som hade monterat en längre hörnbox i hörnet mellan de två väggarna, det såg både snyggt ut och mer praktiskt att nå än hörnboxar under överskåpen.

Hur är det med att ha uttagen för tvätt och tork under hon på samma sätt som man har diskmaskinsuttaget under hon i köket?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack för input! Ska kolla ikväll om jag inte slocknar med barnen, projektledare/snickare och elektriker kommer kl 12 på måndag för att diskutera så ska försöka speca på ritning till dess - samt kolla om jag tänkt rätt.
 
nikasp
Nu hann vi prata igenom rätt grundligt. Nöjer mig med dubbelt VU på ena sidan och ett uttag med USB-A och USB-C så man kan ladda padda eller telefon på tänkt hållare på väggen. Fick veta att jag också kan byta den fula gula och blekta kapslingen till centralen utan att byta hela centralen vilket jag trott i någon månad nu 🙂

De var väldigt glada åt att jag rivit och städat så ordentligt så elektrikern kunde oväntat jobba någon timme direkt. Ska sedan reglas och fixas så han kan fästa upp dosor senare i veckan. Imorgon ska FLVP flyttas, TM kopplas in temporärt i badrummet, temporär varmvattenberedare kopplas in. Få se hur mycket varmvatten vi har att duscha i tidigt på morgonen imorgon (pannan har varit urkopplad sedan em idag).
 
  • Byggarbetsplats med väggstomme, elinstallationer, isolering och tekniska ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med oisolerade väggar, eldragningar, installationsdiagram, betonggolv och synlig trästomme. Under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.