Jag har kört med Alpinas akrylatfärg från Byggmax men nu är det dags för ett annat märke. Såg att Biltemas är bra men det är någon hybridvariant. Kanske är bäst att bara köra med akrylat.
Så vad ska man köpa?
 
?
 
Till vad?
 
J Joukko skrev:
Ä denna färg bra? [länk]
Vattenbaserad plastfärg är generellt inte bra till fasad.
 
Färgen är inte vattenbaserad även om byggmax påstår det. Ingen färg är vattenbaserad.

Har man en tät färg är det viktigt att det finns ventilation bakom fasaden.
 
F fribygg skrev:
Vattenbaserad plastfärg är generellt inte bra till fasad.
Jaså. Det har funkat bra till det jag har målat. Foder till fönster, dörrar vindskivor, staket mm mm.
 
D Daniel 109 skrev:
Färgen är inte vattenbaserad även om byggmax påstår det. Ingen färg är vattenbaserad.

Har man en tät färg är det viktigt att det finns ventilation bakom fasaden.
Nå vattenburen färg (förutom slamfärg) är ett tveksamt val till träfasad
 
J Joukko skrev:
Jaså. Det har funkat bra till det jag har målat. Foder till fönster, dörrar vindskivor, staket mm mm.
Vad bra för dej, om du har goda erfarenheter och har hittat en färg som har god hållbarhet, skyddar trät, är lätt att underhålla och ger fasaden många decenniers livslängd med rimligt underhåll tycker jag du ska fortsätta med den färgen.
Jag rekommenderar slamfärg till fasad och linoljefärg till fönster, det är provat och fungerar över tid.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Färgen är inte vattenbaserad även om byggmax påstår det. Ingen färg är vattenbaserad.

Har man en tät färg är det viktigt att det finns ventilation bakom fasaden.
Kan du tänka dig att utveckla det svaret lite?
 
Fukten kommer in i fasaden även om det ör meningen att det ska vara tätt. Men det torkar i princip inte alls genom färgen. Så fasaden behöver kunna torka in mot en ventilerad luftspalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Fukten kommer in i fasaden även om det ör meningen att det ska vara tätt.
"ör"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.