G Gabbe1 skrev:
Jag har 16st liknande (köpta på Biltema för fem år sedan) i mitt garagetak, 95m2 och 2.7m i takhöjd.
Kopplade så att det går att tända varannan armatur, normalt är det bara åtta som lyser och det räcker för 90% av mina aktiviteter i garaget.

Då garaget byggdes nytt i samband med installationen så valde jag infälld el, utseende enligt bilden nedan.

För övrigt har jag inget att anmärka på, svårslaget ljus för pengarna och funkar bra såhär fem år senare. Men jag kan ju inte svära på att Biltema och Jula är samma lika.
[bild]
Detta vi ser på bilden är en anledning till att inte köpa denna armatur. Om du nu har lagt jobb på en infälld installation, är det då inte fånigt att behöva gå ut med en synlig anslutningskabel? En riktig armatur kan anslutas dolt från ovansidan.

En riktig armatur stöder också vidarekoppling. Det gör inte denna. Den finns tydligen i varianter med och utan anslutning i bägge gavlar, men den stöder inte vidarekoppling eftersom man inte får med sig en skyddsledare. Det hjälper inte att bruxet säger att endast liknande armaturer får anslutas. En dag när en armatur går sönder och Jula inte längre säljer denna skit, då sätter någon upp en armatur som kräver skyddsjord...

En del brux förordar gummikabel som anslutningskabel. Folk som köper armaturen och ser detta och försöker ansluta en gummikabel till en dosa i taket med toppklämmor som inte är avsedda för gummikabel... Det kan gå hur fel som helst.

Jag tycker inte vi ska uppmuntra skräpprodukter i Sverige. Köp kvalitet, det lönar sig i längden.
 
  • Gilla
Pyka och 4 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Å andra sidan kostar en vettig armatur 5 gånger men jag förväntar miug att den kommer att hålla mer än 5 gånger längre, dvs den kommer att sitta där om 20 år med. så mycket fastän per timme kostar den mindre:
[länk]
Ser inte något om att man ens lämnar mer än vanlig garantitid på dessa? Jag ser inte någonstans det står varken det eller att man garanterar reservdelar?
 
F
Nadron Nadron skrev:
Hej
Vad tror ni om denna? 5 st i ett garage på ca 25 kvadrat.
För billigt för att vara bra?
[länk]
5000 lumen är ganska mycket. Minns inte var jag hittade detta men sparade undan det:

Lux är lumen per kvadratmeter.
För garage bör man ha ca 200
För arbetplats, verkstad bör man ha 300-400lux


Så t ex
25 kvadrat*400lumen= 10 000 lux ungefär vad du behöver. Sen får man ju tänka på om man har fönster, vita väggar, takhöjd med mera. Kanske är mer lämpligt med 6 armaturer med 2000 lumen istället för 2 på 5000 lumen var.

Sen hade jag nog helst satsat på 6000K eller mer i ett garage men det är ju upp till var och en. 🤓
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Ser inte något om att man ens lämnar mer än vanlig garantitid på dessa? Jag ser inte någonstans det står varken det eller att man garanterar reservdelar?
Det handlar inte om garanti utan specifikation. Det är helt olika produkter. Om du köper en skruvmejsel på rusta för 10 kr eller en Wiha för 100 kr har de samma garanti, men är helt olika prylar.
 
Är det verkligen ett problem om man måste ersätta med en annan armatur om den går sönder? I ett garage?

En helt annan aspekt är att fundera på var man monterar armaturerna. Är tanken att kunna pilla med en bil i garaget är det inte lämpligt att ha ljuset rakt över bilen. Det är bättre med armaturer i kanten på taket.

Jag kommer att ändra på det när jag ersätter mina lysrör.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen ett problem om man måste ersätta med en annan armatur om den går sönder? I ett garage?

En helt annan aspekt är att fundera på var man monterar armaturerna. Är tanken att kunna pilla med en bil i garaget är det inte lämpligt att ha ljuset rakt över bilen. Det är bättre med armaturer i kanten på taket.

Jag kommer att ändra på det när jag ersätter mina lysrör.
Vad är det som säger man vill ha det fult i ett garage bara för det är ett garage. Jag anser man genast för mycket när man tar fram nya produkter hela tiden istället för fokusera på hållbarheten och möjligheten att byta delar till lika i framtiden. Tycker som det var förr när ljuskällorna var standardiserade var betydligt bättre.

Placeringen var jag inne på i början av tråden när jag påtalade ha fler istället för färre. Kan dock säga även om man har väldigt bra lyse från taket kommer man inte runt bra arbetslampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.