Vi har en ligusterhäck som helt tagit över trädgården. Vi har av olika skäl inte kunnat trimma den på 2 år så det har ju gjort sitt med att den växt helt ohämmat.
Jag har läst runt att man ska inte klippa den förs senhösten feb-mars, absolut senast midsommar.
Är det helt uteslutet att klippa den rätt hårt nu i mitten/slutet av augusti?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du klipper så hårt nu att det inte finns några blad kvar nära toppen av vissa grenar så är det risk för att allt ovanför kvarvarande blad dör och och det inte finns några blad kvar alls på en gren så brukar hela grenen dö. När man klipper på senvintern innan lövsprickningen så kan det bildas nya förgreningar med blad på.

Dessutom är det nu risk för att kvarvarande grenar börjar skjuta ut nya skott som inte hinner förvedas innan vintern kommer och därför kan frysa ihjäl.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om du klipper så hårt nu att det inte finns några blad kvar nära toppen av vissa grenar så är det risk för att allt ovanför kvarvarande blad dör och och det inte finns några blad kvar alls på en gren så brukar hela grenen dö. När man klipper på senvintern innan lövsprickningen så kan det bildas nya förgreningar med blad på.

Dessutom är det nu risk för att kvarvarande grenar börjar skjuta ut nya skott som inte hinner förvedas innan vintern kommer och därför kan frysa ihjäl.
Tackar så mycket.

Då ska jag låta bli att klippa så hårt. Trimmar lite nu så tar jag det ordentligt till senvintern ist och hoppas den kan bli fin till våren.
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.