Hej!
Hyr ett torp sen några år. Två av väggarna i vardagsrummet är inte helt raka på sina ställen, väggen har bångnat. Skickar med bilder. Har inte tänkt på om väggen har blivit mer krokig eller sett lika ut under de år jag hyrt.
Idag kände jag en doft likt ruttet trä. Nu har det regnat nåt oerhörd så funderar på om det kan bero på det.
Jag tänker på om det är rutten timmer i väggen....nån som har nån fundering eller svar. Kan jag på något sätt kolla, utan att bryta loss innerväggar?
 
  • 20230812_101033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med vattenskada och tapet som släpper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskada, trägolv, list, fönsterbräda, del av vit möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230812_101121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med smutsfläckar, trägolvkant och tapetsömslinje. Enkel, inomhus, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230812_101104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhörn av ett rum med slitet tapeter, missfärgning, trägolv och en vit element. Behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett timmerhus? Och hur ser det ut på utsidan?
 
Det är brädfodrat på utsidan så det syns inget hur timret buktar. Väggen är helt rak utomhus
 
Finns några tecken på fuktangrepp, antingen på insidan eller utsidan? Finns någon typ kattglugg så det går att se in i torpargrunden?
 
Finns inga gluggar. Kan inte se nåt fukt men lite trasigt timmer. Skickar med bilder. Verkar torrt. Nu är inte jag snickare, men det verkar som om del av timret är utbytt mot nyare trä.
 
  • Sprucken träbjälke möter grovkornigt, stenblandat golv. Tecken på fukt och nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor delvis under vatten, grusig botten, naturskön, fuktig, vattenövergång, genomskinlig yta, strukturella detaljer, nedslitet trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, betongplatta, gröna växter, träplanka, jord, skugga, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som syns på de första bilderna? Sitter fasaden alltså så att den går en bit utanför grunden?
 
Första bilderna är sett under, bakom fodring.
Den biten med stenar i är den som huset står på. Det ojämna är timret och slutligen nytt trä som är utbytt från timmerstommen( tror jag)
 
Ja den går utanför grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.