Hej! Har läst en del på forumet med finner inget svar på just min fråga..

Jag håller på med en utbyggnad, taket har några grader vinkel där jag ska lägga bandplåt, under där så ligger det takpapp på råsponten.

Jag vill ha träfiber isolering i ett diffusionsöppen konstruktion. Så planen va att ha cirka 5cm luftspalt mellan råsponten och träfiberisoleringen.

Min fråga är bara hur jag ska säkerställa det? Kan jag spika upp reglar emellan takstolarna och stifta fast en ångbroms och lägga isoleringen rakt emot den?
 
Du behöver väl ingen direkt luftspalt när du kör med din konstruktion? Hur är innertaket uppbyggt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver väl ingen direkt luftspalt när du kör med din konstruktion? Hur är innertaket uppbyggt?
Jag tänkte sätta breda panelbrädor direkt på isoleringen och sen ha led spottar i det
 
Ingen ångbroms ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen ångbroms ?
Gick lite fort i svängarna. Jag tänkte ångbroms efter isoleringen. Ja
 
Rickard.
Ångbroms på utsidan av isoleringen kan du absolut inte ha om det var det du tänkte. Jag är lite rostig på detta men jag har för mig att en testad idé är att ångbromsen i tak måste vara 10 gånger tätare (Sd värde) än utsidan vilket gör att jag tror ingenting eller möjligtvis en väldigt öppen vindduk är enda alternativen.

Ångbroms utan luftspalt med diffusionstätt tak låter jättemärkligt för mig.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ångbroms på utsidan av isoleringen kan du absolut inte ha om det var det du tänkte. Jag är lite rostig på detta men jag har för mig att en testad idé är att ångbromsen i tak måste vara 10 gånger tätare (Sd värde) än utsidan vilket gör att jag tror ingenting eller möjligtvis en väldigt öppen vindduk är enda alternativen.

Ångbroms utan luftspalt med diffusionstätt tak låter jättemärkligt för mig.
Beror även på vilken sorts takpapp som ligger. Jag har läst om båda metoderna tidigare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror även på vilken sorts takpapp som ligger. Jag har läst om båda metoderna tidigare.
Det ligger takpapp med sbs asfalt i
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ångbroms på utsidan av isoleringen kan du absolut inte ha om det var det du tänkte. Jag är lite rostig på detta men jag har för mig att en testad idé är att ångbromsen i tak måste vara 10 gånger tätare (Sd värde) än utsidan vilket gör att jag tror ingenting eller möjligtvis en väldigt öppen vindduk är enda alternativen.

Ångbroms utan luftspalt med diffusionstätt tak låter jättemärkligt för mig.
Hur mycket fukt släpper en ångbroms igenom som inte tex lösull / träfiber kan buffra? Jag vet inte ens om det finns långvariga tester på detta men hos oss fungerar det bra precis som TS tänkt. Vår KA var positiv till lösningen också.
 
Rickard.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket fukt släpper en ångbroms igenom som inte tex lösull / träfiber kan buffra? Jag vet inte ens om det finns långvariga tester på detta men hos oss fungerar det bra precis som TS tänkt. Vår KA var positiv till lösningen ocockså.
Jag kan inte svara om det funkar men jag tycker det känns rätt dumt att släppa igenom fukt medvetet för att sedan hindra isoleringen från att torka genom att ha diffusionstätt på ovansidan. Med en diffusionsöppen utsida köper jag lösningen till 100%
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kan inte svara om det funkar men jag tycker det känns rätt dumt att släppa igenom fukt medvetet för att sedan hindra isoleringen från att torka genom att ha diffusionstätt på ovansidan. Med en diffusionsöppen utsida köper jag lösningen till 100%
Jag tror båda lösningarna fungerar, dock bör man ha ångspärr i tak i våtutrymmen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror båda lösningarna fungerar, dock bör man ha ångspärr i tak i våtutrymmen.
Ubyggnaden kommer vara ett våtutrymme,
Hur rekommenderar du att göra då? jag vill endå använda mig av träfiber isolering
 
felix johansson felix johansson skrev:
Ubyggnaden kommer vara ett våtutrymme,
Hur rekommenderar du att göra då? jag vill endå använda mig av träfiber isolering
Plast/ångspärr i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.