Är det någon på forumet som har erfarenhet av kaminen Virgo från Mustang?
 
  • Modern vedspis med stora fönster, grått hölje och pelarmodell, för inomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade snabbt manualen. Är det verkligen nästan en halvmeter i säkerhetsavstånd till brännbart?

Köpte du den?

Någon som har koll på hur granit lagrar värmen?
 
Trähus1902 Trähus1902 skrev:
Någon som har koll på hur granit lagrar värmen?
Det går åt minst ett tonn sten eller tegel för att lagra värmen, det där handlar om dekoration.
Vill man ha en accumulerande eldstad bör man nog titta på en svensk kakelugn eller en finsk täljstensugn.
 
Hej. Jag var lite intresserad av denna jag med. Känns som ett fint budgetalternativ. Frågan är bara om det är skräp. 7000 istället för 30 000 som jag tänkt köpa för innan är värt att undersöka.
 
Trähus1902 Trähus1902 skrev:
Kollade snabbt manualen. Är det verkligen nästan en halvmeter i säkerhetsavstånd till brännbart?

Köpte du den?

Någon som har koll på hur granit lagrar värmen?
Hann inte innan den tog slut tyvärr
 
T T1m08y skrev:
Hej. Jag var lite intresserad av denna jag med. Känns som ett fint budgetalternativ. Frågan är bara om det är skräp. 7000 istället för 30 000 som jag tänkt köpa för innan är värt att undersöka.
Den finns inte för det priset längre...
 
Finns på
J Joha88 skrev:
Den finns inte för det priset längre...
Gardenstore för 7200kr nu
 
Trähus1902 Trähus1902 skrev:
Finns på

Gardenstore för 7200kr nu
Precis. Det var där jag ögnade in den. Den har bara 1 recenssion som sa att den var defekt när han fick hem den. Inte mycket att gå på..
 
Trähus1902 Trähus1902 skrev:
Kollade snabbt manualen. Är det verkligen nästan en halvmeter i säkerhetsavstånd till brännbart?

Köpte du den?

Någon som har koll på hur granit lagrar värmen?
Står ju såhär:
I allmänhet måste lagkraven följas vid anslutning av rökkanaler. Vid anslutning till
en skorsten ovanför den övre rökkanalsanslutningen ska du se till att upprätthål-
la ett avstånd på t.ex. 40 cm mellan rökkanal och antändliga konstruktionsele-
ment. Detta minimiavstånd kan minskas till 10 cm om rökkanalen förses med en
brandsäker isolering som är minst 2 cm tjock.
Korrekt anslutning av rökkanalen måste under alla omständigheter bekräftas av
en lokal sotare eller värmeexpert.
 
Men det verkar bara vara anslutning till skorsten ovanifrån? Skulle behöva att våran monteras bakåt annars ser det märkligt ut till murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.