Hej
Vi har precis köpt ett fritidshus på 1,5 plan ca 100kvm och en halv källare på ca 40kvm. Huset är ett trähus från 1938. Fönstrens verkar vara original eller bytta för länge sen 1 och 2 glasfönster. I fastun är det 1-glasfönster i burspråk så kan tänka mig att det är en riktig energibovar på vintern. Nu till våra planer. Vi har tänkt bygga ramar av trä och limma fast en plexiglasskiva. Runt ramen fäster vi en tätningslist så den sluter tätt när vi sätter den för fönstren. Funderar lite om det kan bli kondens mellan plexiglasskiva och fönstret? Vad tror ni? Någon som gjort något liknande?
Vi har även tänkt sätta en större luftvärmepump i sovrummet på nedervåningen (jag vet att det inte är så optimalt men nedervåningen är indelad i fem rum, ett i varje hörn och ett i mitten, så luftpumpen har liksom inget fritt blås någonstans och på andra sidan kommer den störa i vardagsrummet och där har vi även tänkt ha en uteterassen+ kamin). På ovanvåningen ska vi ha en lite mindre luftvärmepump eftersom där är öppen planlösning, bortsett från ett litet rum i kvisten. Utöver detta har vi tre äldre gjutjärnskaminer varav den ena ska vi byta till en ny kamin. Vi har fått info om att inte välja en kamin med för stor effekt eftersom rummen där nere är relativt små så då blir det väldigt varmt i det rummet och svårt att reglera värmen i kaminen. Har någon några tankar kring våra planer på luftpumpar, kaminer? Är det lite ”overkill” med allt detta till ett fritidshus? Kostar det mer än vad det smakar? Kan tillägga att tanten som haft det som fritidshus har själv förbrukat 12000 kvh per år och förutom kaminerna är där direktverkande elradiatorer…
 
Isolering på vindsbjälklaget?
 
F fribygg skrev:
Isolering på vindsbjälklaget?
Ja det tror jag att där är. Taket är iaf från 80-90talet så tror att de isolerade vinden då. Försökte se genom vindsluckan men det var för mörkt och det bara strösslade ner massa fladdermusbajs och annat så blev inte mycket klokare. Har du förslag på hur vi annars kan isolera vinden lätt och gärna billigt:)
 

Bästa svaret

Låter vettigt. 3-glasfönster betalar sig knappast i en villa, än mindre fritidshus.
Satsa på värmepump, luft-luft räcker troligen.

Bygg som ni tänkt en innerruta, den ska vara tät så fuktig luft inifrån inte kommer in mellan rutorna och kondenserar. Ytterrutan kan ha ett litet luftutbyte utåt. Men inte för mycket för då kommer kylan in.

Jag skulle dock skippa plexiglas och köra vanligt glas. Du kan säkert hitta beg glas billigt eller gratis. Lätt att skära till...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bygga som ett traditionellt innanfönster med riktigt glas, kittfals och sedan montera med fönsterremsa?

Hantera som vilket 1+1-fönster som helst när det gäller montering och kondens, inre rutan maximalt tät, den yttre med bara precis den luftning som behövs för att undvika kondens om inte naturliga otätheter räcker så låt lufthålen vara i nederkant.
Bra passform på innerrutan och bred luftspalt ger bättre isolering.
Karmarna har förmodligen ingen fals för innanfönster om det inte är så att de funnits tidigare men är försvunna nu (Låter mer troligt att farstun varit ouppvärmd innan). Då kan man montera en trälist som går att sätta bågen emot.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H husfrid skrev:
Ja det tror jag att där är. Taket är iaf från 80-90talet så tror att de isolerade vinden då. Försökte se genom vindsluckan men det var för mörkt och det bara strösslade ner massa fladdermusbajs och annat så blev inte mycket klokare. Har du förslag på hur vi annars kan isolera vinden lätt och gärna billigt:)
Rulla mineralull på bjälklaget är väl det billigaste, ska det vara lätt och billigt är det en lösulls entreprenör du behöver anlita
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Tack så mycket. Tror jag försöker själv. Alla bäckar små och redan överskridit budgeten
 
R Räknenisse skrev:
Varför inte bygga som ett traditionellt innanfönster med riktigt glas, kittfals och sedan montera med fönsterremsa?

Hantera som vilket 1+1-fönster som helst när det gäller montering och kondens, inre rutan maximalt tät, den yttre med bara precis den luftning som behövs för att undvika kondens om inte naturliga otätheter räcker så låt lufthålen vara i nederkant.
Bra passform på innerrutan och bred luftspalt ger bättre isolering.
Karmarna har förmodligen ingen fals för innanfönster om det inte är så att de funnits tidigare men är försvunna nu (Låter mer troligt att farstun varit ouppvärmd innan). Då kan man montera en trälist som går att sätta bågen emot.
Jag misstänker oxå att fastun varit ouppvärmd tidigare men idag sitter där elementens och bankar. Någon fals vet jag inte… Jag kan inte så mycket om fönster så känner mig rätt tappad i allt du skriver…

Jag blir lite förvirrad. Du skriver att den inte rutan ska tätas men i ett reportage i Vi i villan från 2012 så skrev de tvärt om dvs täta det yttre fönstret så inte kall luft kommer in och sen skruva på ett extra glas med karm på rutan inifrån. Ska kolla om jag hittar en video på detta.
Är det alltså bra med stor luftspalt mellan de två glasen eller ska de sitta tätt?
 
H husfrid skrev:
Jag misstänker oxå att fastun varit ouppvärmd tidigare men idag sitter där elementens och bankar. Någon fals vet jag inte… Jag kan inte så mycket om fönster så känner mig rätt tappad i allt du skriver…

Jag blir lite förvirrad. Du skriver att den inte rutan ska tätas men i ett reportage i Vi i villan från 2012 så skrev de tvärt om dvs täta det yttre fönstret så inte kall luft kommer in och sen skruva på ett extra glas med karm på rutan inifrån. Ska kolla om jag hittar en video på detta.
Är det alltså bra med stor luftspalt mellan de två glasen eller ska de sitta tätt?
Det är luften som isolerar...
Är framför allt därför som 1+1 (om de är bra monterade) isolerar mer än 2-glas, för att de har en bredare luftspalt.

Om det yttre glaset är tätare än det inre så får du kondens mellan rutorna. Idealt sett ska du ha noll varm inneluft som går ut mellan rutorna. Till uteluften måste du ha viss luftväxling så att luftfuktigheten kan anpassa sig i takt med förändringar av väder och temperatur ute. Kan räcka med naturliga otätheter eller det som går igenom en list av naturmaterial. Annars gör du små glipor i nederkanten. (pga. varm luft stiger uppåt vill du inte ha ventilationen
Det är tätheten i den inre rutan som styr hur tät du kan ha den yttre rutan.

Googla efter någon byggnadsvårdssida som förklarar funktionen i innanfönster och hur de ska monteras för att ge bästa effekt. Om du sedan väljer att bygga dem av plexiglas så är det fortfarande samma funktion som du vill uppnå.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag tror plexiglas blir dyrare och sämre. Glas går att få gratis och är lätt att skära till, lättare än plexiglas.
Klart du kan tillverka fönsterbågar och kitta med glas själv. Med en handöverfräs och lite pyssel kan de till och med bli snygga. Eftersom det är innerrutan så är det nog heller inte lika noga med hållbarheten.

Ytterrutan måste vädras utåt och innerrutan vara tät, annars får du direkt kondens mellan rutorna. Alternativet är helt täta kasetter, men då får du köpa sådana treglas, då blir det en helt annan sak som du nog inte kan ro imål i vebodsnickeriet.

Ett alternativ är ju att ha denna del kall tills vidare?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H husfrid skrev:
Vi har även tänkt sätta en större luftvärmepump i sovrummet på nedervåningen (jag vet att det inte är så optimalt men nedervåningen är indelad i fem rum, ett i varje hörn och ett i mitten, så luftpumpen har liksom inget fritt blås någonstans och på andra sidan kommer den störa i vardagsrummet och där har vi även tänkt ha en uteterassen+ kamin). På ovanvåningen ska vi ha en lite mindre luftvärmepump eftersom där är öppen planlösning, bortsett från ett litet rum i kvisten. Utöver detta har vi tre äldre gjutjärnskaminer varav den ena ska vi byta till en ny kamin. Vi har fått info om att inte välja en kamin med för stor effekt eftersom rummen där nere är relativt små så då blir det väldigt varmt i det rummet och svårt att reglera värmen i kaminen. Har någon några tankar kring våra planer på luftpumpar, kaminer? Är det lite ”overkill” med allt detta till ett fritidshus? Kostar det mer än vad det smakar? Kan tillägga att tanten som haft det som fritidshus har själv förbrukat 12000 kvh per år och förutom kaminerna är där direktverkande elradiatorer…
En luft/luftvärmepump är ett bra sätt att spara pengar! Jag i princip halverade vinterns elförbrukning i mitt ena hus när jag ersatte direkt-el för att hålla frostfritt med LLVP som ändå värmer till 16 grader.
Men jag funderar på placeringen av innedelen på nedervåningen i ditt hus. Jag skulle påstå att det är bäst att ha den i det rummet med den effektivaste kaminen. Då kan pumpen hjälpa till att fläkta runt värmen när du eldar. De flesta moderna LLVP har ett 'kaminläge' för att göra just det. Sitter innedelen mitt för en dörröppning sprider den värmen bättre än man kan tro i ett äldre hus med flera rum.
Vad gäller den tänkta värmepumpen på övervåningen tycker jag du kan avvakta med den. Beroende på planlösning kan det mycket väl vara så att värmen från nedervåningen och från murstocken när du eldar, kan hålla även övervåningen varm på vintern. Men du kanske vill ha pumpen som AC på sommaren om det blir obehagligt varmt uppepå?
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Tack för svar. Hänger inte riktigt med hur du menar placeringen på pumpen ska vara, är det där jag satt frågetecknet?
Vi har funderat på om vi ska stänga dörrarna till fastun eftersom där är englasfönser runt hela samt torpargrund men då blir det jäkligt svårt att få runt luften från värmepumpen oavsett om vi har den i stora sovrummet eller i vardagsrummet. Alternativet är att ha den i sovrum nr 2 men där har vi tänkt bygga badrum någon gång i framtiden…
Har det någon betydelse om jag sätter LLV-pumpen i den delen som det är torpargrund? 2/3 av huset är torpargrund (båda sovrummen, fastun och köket). Värmen stiger ju så att vi har värmepumpen i vardagrummet ovanför källaren borde inte ge källaren någon värme. I källaren är både tvättstuga, gillestuga och toalett med duschkabin.
Hur tänker du kring oljeradiatorer? Tänkte byta de tre elradiatorerna i källaren.
 
  • Våningsplan med markerade rum och svart och rött kludd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.