Läser till och från att man ska rensa ogräs minst 50 cm åt båda hållen från sin häck för annars "tar det all näring".

Hur sant är det här påståendet?

Tar ogräset verkligen "all näring"? Sitter inte häckens rötter betydligt djupare än så?
 
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Läser till och från att man ska rensa ogräs minst 50 cm åt båda hållen från sin häck för annars "tar det all näring".

Hur sant är det här påståendet?

Tar ogräset verkligen "all näring"? Sitter inte häckens rötter betydligt djupare än så?
Hade det varit sant så hade vi typ haft 7 häckar i hela Sverige!
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Hade det varit sant så hade vi typ haft 7 häckar i hela Sverige!
Varför denna hysteri då?
Det är främst i en Facebook-grupp om häckar som alla säger det hela tiden.
 
Man ska inte tro på allt som man hittar på olika internetsajter.
Men visst kan en häck påverkas av ogräs, men det är ju beroende av vilken växt den består av och vilka ogräs som växer runt den. Är det en liten välklippt buxbom eller en stor granhäck, lite ytterligheter, är den nyetablerad eller gammal men frisk, etc.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Varför denna hysteri då?
Det är främst i en Facebook-grupp om häckar som alla säger det hela tiden.
Fäjsbåkk = icke sant! Där samlas alla sorter, tyvärr mycket felinformation
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Det finns väl ett korn av sanning...

Om du planterar en ny häck med ett litet medföljande rotsystem så kan det ju vara bra att hålla konkuransen på avstånd en period tills den etablerat sig.

Om den efter några år fortfarande behöver extra "skydd" så har du andra problem.

/ATW
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har lite äldre trädgårdslitteratur från 1900-talets början och på den tiden var självförsörjning genom trädgårdsodling i centrum. Så i Nils Sonessons Husmoderns trädgårdbok så redovisas jordbruksvetenskapliga försök med att odla äppelträd i gräsvall respektive i öppen jord mellan träden. De negativa effekterna av gräsvallen är slående när man undersökte äppelträdens tillväxt och skörden av äpplen.

Jag gissar således att rådet kommer från den traditionen. Vill man maximera etablering, tillväxt och skörd från buskar och träd så ska det vara öppen jord. Rensar man inte ogräset så blir det en grönmatta intil de unga häckplantorna ganska snart och de växer långsammare kommande säsonger.

Numera har vi ju också mulch som metod, alltså marktäckning med organisk material under nedbrytning. Det fanns inte som koncept förr, därav det anglosaxiska namnet. Fungerar mycket bra för att hålla ogräsmattan borta och jorden fuktig.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Någon ”har läst” och plötsligt sprids det som sanning eftersom folk vill verka kunniga och upplysa andra om saker de inte verkar veta om. Speciellt inom trädgård finns en gammal tradition av att det ska ”göras rätt” och att det är fint att veta vad som är ”rätt”. Lite som att veta vilken av gafflarna som används till vilken maträtt.

Numera när allt bara googlas finns det dessutom många feltolkningar, felöversättningar och helt enkelt felskrivningar som plötsligt står överallt som ”fakta” eftersom alla bara kopierar text från varandra.

En helt nyplanterad häck mår bättre av att ha fritt runt sig tills den har etablerat sig (speciellt gräsfritt, eftersom gräs är tätt och drar mycket vatten och näring), men 50 cm känns som en överdrift. Det gäller kanske i vissa fall men absolut inte alla.

En uppvuxen häck håller sig i min erfarenhet ogräsfri helt av sig själv genom att ta all näring och allt ljus. Man kan gärna klippa gräset hela vägen fram till den så att inte de nedersta grenarna blir skuggade av midjehög äng och för att det är snyggast så, men vaddå ”ogräsfritt”?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Kan bara konstatera att mina 80 meter häck lever fint, utan någon ogräsrensning🙄
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Någon ”har läst” och plötsligt sprids det som sanning eftersom folk vill verka kunniga och upplysa andra om saker de inte verkar veta om. Speciellt inom trädgård finns en gammal tradition av att det ska ”göras rätt” och att det är fint att veta vad som är ”rätt”. Lite som att veta vilken av gafflarna som används till vilken maträtt.

Numera när allt bara googlas finns det dessutom många feltolkningar, felöversättningar och helt enkelt felskrivningar som plötsligt står överallt som ”fakta” eftersom alla bara kopierar text från varandra.

En helt nyplanterad häck mår bättre av att ha fritt runt sig tills den har etablerat sig (speciellt gräsfritt, eftersom gräs är tätt och drar mycket vatten och näring), men 50 cm känns som en överdrift. Det gäller kanske i vissa fall men absolut inte alla.

En uppvuxen häck håller sig i min erfarenhet ogräsfri helt av sig själv genom att ta all näring och allt ljus. Man kan gärna klippa gräset hela vägen fram till den så att inte de nedersta grenarna blir skuggade av midjehög äng och för att det är snyggast så, men vaddå ”ogräsfritt”?
Intressant observation att det finns mycket "moral" och "rätt/fel" när det kommer till trädgård. Jag som är trädgårdsintresserad kan bara hålla med. Folk är som tokiga i den svängen med pekpinnar och moralism.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant observation att det finns mycket "moral" och "rätt/fel" när det kommer till trädgård. Jag som är trädgårdsintresserad kan bara hålla med. Folk är som tokiga i den svängen med pekpinnar och moralism.
Kan jag ana ett långt pekfinger även här 😏
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Kan jag ana ett långt pekfinger även här 😏
Haha, ja kanske är även häpnad över andras moralism en sorts moralism? Det är väl det där klassiska problemet med att man kanske måste vara intolerant mot de intoleranta för att få behålla toleransen. Orwell?
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Numera har vi ju också mulch som metod, alltså marktäckning med organisk material under nedbrytning. Det fanns inte som koncept förr, därav det anglosaxiska namnet.
Täckodling på svenska(?)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Täckodling på svenska(?)
Då tänker jag främst på trädgårdslandet och gräsklipp och liknande. Inte ved, kvist eller bark under häckar och träd. Men varför inte?!
 
Allt som körs i kvistkvarn blir täckmaterial hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.