Jag vet att det här främst är ett forum för folk som bygger hus... MIn fråga rör dock ytterdörrar för en lägenhet och jag hoppades att någon av er på forumet kunde ge mig lite tips ändå.

Jag söker en billig ytterdörr till min lägenhet som jag just nu renoverar. Jag vill byta den existerande dörren som är vänsterhänd och innåtgående mot en högerhängd utåtöppnande dörr. Jag vill helst köpa begagnat, då min budget är ansträngd redan nu. Jag behöver dessutom dörren väldigt snart, då hantverkarna vill ha den innan de lägger klinkers i hallen...

Jag har tittat på lite begagnade dörrar, men jag har svårt att få klara besked om vad som krävs av en lägenhetsdörr vad det gäller brandklassning mm. Jag har förstått att man bör ha en dörr som är både ljud och brandklassad, men vart hittar man info om vilka regler som gäller?

Jag tar tacksamt emot både tips vad det gäller regler, samt tips på vart man kan köpa en billig dörr.

/Alexander
 
Förmodligen har din bostadsrättsförening åsikter om vilken dörr du sätter in. Möjligen är ytterdörren rent ut av föreningens ansvar. (Tror att yttersidan av dörren, inkl foder är föreningens ansvar och insidan av dörren ditt ansvar, hur det ansvaret fördelas när dörren byts ut vet jag dock inte)
 
Tyvärr så gäller inte det mig. Jag har köpt loss min ateljélokal/lager och bygger om den till lägenhet. Därför får jag stå för alla kostnader själv, även ytterdörren.

Några andra tips? Jag letar på Blocket och överallt tycker jag, men ingenstans går det attt få en enkel ytterdörr utan långa leveranstider...
 
Glömde säga att jag befinner mig i Malmö. Annars verkar Rivners vara liknande vårt Återbyggdepån i Malmö. De är bra, men har i stort sett bara innerdörrar. Desutom gav de mig väldigt svävande svar på vad för krav det ställs på en lägenhetsdörr, så jag gav upp. Kanske skall man ge det en chans till...

Jag hittade en del dörrar där med märkning DB 30 och B 30, vilket jag förstått är ljud och brandklassningen. Är detta tillräckligt för en lägenhetsytterdörr? Tyvärr var det mesta i risigt skick...
 
Normalt står föreningen för Ytskiktet på din dörr. Du äger dörren. Det normala kravet som brukar finnas är att ny dörr skall vara likvärdig den gamla till färg och struktur så att den inte sticker ut förmycket mot andra dörrar i uppgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.