evalouise evalouise skrev:
funderar på om det går att succesivt byta ut betonghålsten för att istället bygga reglar/väggar i trä? hela underdelen på huset är i betonghålsten som nog inte är i så bra skick. Ovanpå de fyra väggarna ligger en träram med 8 takstolar. ett fint och isolerat loft med ståhöjd, takfönster och trägolv. Allt trä är i bra skick. Känns som en helt galen ide, men kan man sätta dit 4 hörn och staga upp huset på nåt sätt, så att man kan plocka ner betongen och göra en träkonstruktion istället? helst skulle jag vilja åstadkomma en traditionell grund med natursten. huset är 8 x 5 Meter. Någon som kan råda mig?
Vill
evalouise evalouise skrev:
Beslutade mig för att bila bort betonggolvet... fortsättningen finns i en ny tråd "bilade bort betonggolvet" vet inte riktigt hur detta funkar här med trådarna... trodde nog det skulle fortsätta här. men kanske någon här i denna tråden ville veta fortsättningen :) så nu vet ni vars ni hittar det! /Evalouise
den där tråden försvann nog på nåt sätt... Vill rapportera hur det blev till slut.. efter 8 år... tiden går fort när man håller på... :) .. var var jag?... jo, bilade bort betonggolvet alltså, därunder var det jord och större och mindre stenar, allt grävdes bort, ca 40 cm djupt. betonghålstenshuset svävade i princip i luften ett tag kändes det som.. sen på med en fiberduk och ovanpå det 20 cm grus, sen 20 cm frigolit 2 lager 10or omlott och sen armering och sen betong 5-7 cm. och förberedelser för att koppla in sig på det kommunala (vatten/avlopp) Sen eftersom jag blev nervös för att vi grävt ur så djupt och tagit bort jord så grävde vi en dränering nån meter utanför huset runtom och satte en pump som kunde leda bort vatten ifallifall. sen blev det isolering invändigt på alla väggar med träullit 5 cm (eller var det 7? minns inte) som skruvades fast i betonghålstenen och ovanpå det lerklining ca 2 cm. Vid det laget hade gubben gett upp.. han tyckte nog jag hade underliga ideér. Sen målade jag alltihop med äggoljetempera (kommer aldrig mer att köpa färg i affären) det blev så snyggt! sen blev det lite snickeriarbete med kök, innervägg, garderober mm med virke från ett rivet hus och lite blandat från blocket. och ett par gubbar från grannbyn hjälpte mig att lägga in klinker på betonggolvet med golvvärme under som hette "Kelvin" - som kunde läggas direkt i fixet, dyrt men det blev ju lätt och byggde inte så mycket i cm. sen letade jag i nästan ett år efter en pardörr som skulle vara 130 bred och 190 hög och hittade tillslut på blocket. Man får inte ha bråttom.. Måttet var inte förhandlingsbart nånstans för i såna här gamla betonghus ligger tydligen en armering över varje fönster som inte medger flyttning eller nån slags breddning i sidled (armeringen håller takbjälkarna över fönstren) och eftersom dörren skulle sitta där det förut var ett fönster så fick man vänta på rätt dörr. Sen blev det elektrikerns tur att komma hit och han var inte glad för lerkliningen där han skulle sätta kontakter.. haha.. alltså.. tänkte inte på det... så jag fick snällt hacka upp leran och träulliten på utvalda ställen och skruva in träplattor som fick förankras i betonghålstenen och göra spår i väggen för kabelrör och sen på med leran igen. Det blev han nöjd med. En sak som jag vill tipsa om om man vill lerklina på träullit så är det att cementa mellan blocken, jag gjorde det på några ställen men missade på två och där blev det en smal spricka i leran :( men jag antar att om man går över med äggoljetemperan ett par gånger till så kommer det nog att bli bra. Om man vill göra egen färg så finns en bok som heter "jordens färg" och jag fick också mycket hjälp av de som har https://www.avjord.se/ och även de på sunda byggvaror där jag köpte leran (en pall) i pulverform när jag insåg att jag inte kunde gräva upp leran som behövdes med en spade här på tomten. Ja ursäkta det tog sån tid att rapportera... jag retar mig själv på alla lösa trådar där man undrar.. jamen hur blev det sen då... ? så nu vet ni :)
 
  • allrum_matplats_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Allrum_kök_hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • allrum_matplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum_1_annan vinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Dom där väggarna ser väl inte så dåliga ut att du behöver riva?
Bra att du skrev här och påminde mig!! Nu har jag knytit ihopa alla trådar! :)
 
Hahaha, ja jäklarns vilket trådlyft, och vilket lyft för huset!
Det känns som du har lärt dig en massa bra på resans gång, och riktigt tjusigt.
Men hur blev det utifrån?

/W
 
  • Gilla
evalouise och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hahaha, ja jäklarns vilket trådlyft, och vilket lyft för huset!
Det känns som du har lärt dig en massa bra på resans gång, och riktigt tjusigt.
Men hur blev det utifrån?

/W
tack. ja tänkte den frågan skulle komma.. men det var liksom roligare att fixa därinne.. Det enda jag lyckades med var att fixa till sockeln med nån puts/slam grej enl anvisningar från xlbygg. Sen hade jag ju lerklinat på utsidan runt ett fönster så det blev ju inte bra... haha så visst har man lärt sig på resans gång!!. Har hittat nån gubbe inåt småland som kunde detta med rappning så jag hoppas det blir i oktober den stackars utsidan får lite hjälp.
 
  • Ett gammalt hus med tegeltak, vit dörr, fönster, och trädgård framför. Patchig puts, lite övergivet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230812_124903_resized.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet hus med mossa på taket, fransk balkongdörr, kruka med blommor, smutsiga väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fönster, yttre eluttag, samt ventilationsgaller på en byggnad med takmossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre husvägg med fönster, mossa, slitage, och smuts, mot en grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.