Hej!

Jag funderar på att bygga eget handfat med kakel/klinker och eventuellt använda mig av våtrumsskivor som bas t ex som de gör här https://gds.se/badrum/tvattstall/badrumsmobler5-bank-med-handfat-av-vaatrumsskiva

Jag funderade sedan på att låta ett företag skära till kaklet i rätt storlek då jag inte har rätt verktyg + har aldrig kapat ikakel. Sedan tänker jag att jag kan fästa fast kaklet själv i handfatet. Jag har köpt IKEA kommod som jag tänkt att använda mig av som kommod.

Jag är väldigt pysslig och vill kunna mkt mer än jag kan, har dock inte snickrat sedan skolan mer än att målat lite möbler. Så till den stora frågan, har någon här erfarenhet? Är detta möjligt för en okunnig person att gå i hamn med? Eller har ni andra ideér om hur man kan bygga handfat? Se bilder för vad jag tänker mig :) (bilderna är från Pinterest)

Känns som ett kul projekt och om det blir bra vill jag fixa alla handfat i huset.

Ha en fantastisk dag!
 
  • Modernt badrum, väggmonterad kran, marmor, vitt handduk, minimalistisk design, svart kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med minimalistisk svart tvättställ och väggmonterad kran mot en marmorbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Esmaralda skrev:
Hej!

Jag funderar på att bygga eget handfat med kakel/klinker och eventuellt använda mig av våtrumsskivor som bas t ex som de gör här [länk]

Jag funderade sedan på att låta ett företag skära till kaklet i rätt storlek då jag inte har rätt verktyg + har aldrig kapat ikakel. Sedan tänker jag att jag kan fästa fast kaklet själv i handfatet. Jag har köpt IKEA kommod som jag tänkt att använda mig av som kommod.

Jag är väldigt pysslig och vill kunna mkt mer än jag kan, har dock inte snickrat sedan skolan mer än att målat lite möbler. Så till den stora frågan, har någon här erfarenhet? Är detta möjligt för en okunnig person att gå i hamn med? Eller har ni andra ideér om hur man kan bygga handfat? Se bilder för vad jag tänker mig :) (bilderna är från Pinterest)

Känns som ett kul projekt och om det blir bra vill jag fixa alla handfat i huset.

Ha en fantastisk dag!
Hej, vad har du köpt för kommod? Vi gjorde såhär :=) Ett köksbänk med CD-skivor, kosttillskott, träbox, diskho och ledningar. Stänk av vardag och musikintresse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med handfat, spegel, handdukar och personlig hygienartiklar. Mönstrade tapeter och en matta finns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För mig känns inte den byggbeskrivningen riktigt färdig. Det borde även vara ett tätskikt bakom kaklet. Annars ser det inte så svårt ut. Att låta någon annan kapa till kakel som du sedan sätter dit är förstås möjligt. Men det ställer stora krav på noggrannhet både när du bygger och när du mäter upp hur stora bitarna skall vara.

Det finns ett skåp med handfat i mitt badrum som är byggt av sådant material. Men det är sedan ett färdigt handfat nedsänkt i den kaklade skivan.
 
A Avemo skrev:
För mig känns inte den byggbeskrivningen riktigt färdig. Det borde även vara ett tätskikt bakom kaklet. Annars ser det inte så svårt ut. Att låta någon annan kapa till kakel som du sedan sätter dit är förstås möjligt. Men det ställer stora krav på noggrannhet både när du bygger och när du mäter upp hur stora bitarna skall vara.

Det finns ett skåp med handfat i mitt badrum som är byggt av sådant material. Men det är sedan ett färdigt handfat nedsänkt i den kaklade skivan.
Snsyggt!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej, vad har du köpt för kommod? Vi gjorde såhär :=)[bild][bild]
Snyggt!
 
E Esmaralda skrev:
Snsyggt!
Oj, svarade fel - trodde jag svarade till bilden. Jag har nog inte riktigt bestämt hur jag ska bygga handfatet ännu , så tack för lite tips!
 
När man kaklar vill man nog ofta kapa efterhand. Att på förhand beräkna exakta mått på bitar som som ska sågas till är nog riktigt knepigt. En billig kakelsåg kostar kring 600kr och är inte svår att använda, räkna med att det blir lite extra spill.

Kakelkap är svårare men funkar på vissa kakel
 
  • Gilla
Esmaralda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.