Hej.
Ingen aning om detta hamnade i rätt kategori.

Hur som helst, har precis flyttat till ett flerfamiljshus som byggdes 2010.

skulle idag sätta upp lite hyllor osv och behövde då använda mig av metalexpanders då det är gipsväggar.
Upptäckte att det satt en hel del metal reglar som va lugna att borra igenom.
Vid en annan vägg likadant, trodde det bara va att borra på men pös ut lite luft i 5 sekunder som inte lukta något. Kom ingen mer luft vad jag kunde märka. Satt en skruv i de lilla hållet i metallen jag borrade igenom och spacklade igen.

Nu i efterhand undrar jag vad det kan ha varit.

Huset har ett passivt ventilations system. Något med ventilationen?

Ringt rundor till lite vänner som är i snickeri branschen som säger att jag hade märkt om de va något att oroa sig över men kan ändå inte sluta tänka på det.
Vad tror ni?

Är helt okunnig i detta område..

Tacksam för tips

Mvh
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag föreslår att du kontaktar styrelsen eftersom de bör veta om det kan tänkas gå något väsentligt rör i den väggen.
 
Är du säker på att allt det andra du borrat i är metallreglar? Hur fick du reda på att det satt metallreglar där?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag föreslår att du kontaktar styrelsen eftersom de bör veta om det kan tänkas gå något väsentligt rör i den väggen.
Jo, kanske är smartast.
Tänkte bara om det va något glasklart för någon annan.
Tack för tips
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är du säker på att allt det andra du borrat i är metallreglar? Hur fick du reda på att det satt metallreglar där?
Ja, helt säker. Gick igenom ganska enkelt och polare till mig som är snickare va här och hjälpte mig i just det rummet. I det andra rummet va det jag själv och trodde då likadant att ''äe, bara en till metallregel'', men tror inte de va det.


Har haft lite koll i dag och allt funkar som vanligt, inga konstiga lukter och inget läckage runt området.


Får kolla med styrelsen.
 
H Howardflynn skrev:
Hej.
Ingen aning om detta hamnade i rätt kategori.

Hur som helst, har precis flyttat till ett flerfamiljshus som byggdes 2010.

skulle idag sätta upp lite hyllor osv och behövde då använda mig av metalexpanders då det är gipsväggar.
Upptäckte att det satt en hel del metal reglar som va lugna att borra igenom.
Vid en annan vägg likadant, trodde det bara va att borra på men pös ut lite luft i 5 sekunder som inte lukta något. Kom ingen mer luft vad jag kunde märka. Satt en skruv i de lilla hållet i metallen jag borrade igenom och spacklade igen.

Nu i efterhand undrar jag vad det kan ha varit.

Huset har ett passivt ventilations system. Något med ventilationen?

Ringt rundor till lite vänner som är i snickeri branschen som säger att jag hade märkt om de va något att oroa sig över men kan ändå inte sluta tänka på det.
Vad tror ni?

Är helt okunnig i detta område..

Tacksam för tips

Mvh
Frågar mest för att jag inte är helt bevandrad i olika ventilationstekniker, men menar du att den passiva ventilationen innebär att det är självdrag i fastigheten?
 
H Howardflynn skrev:
Ja, helt säker. Gick igenom ganska enkelt och polare till mig som är snickare va här och hjälpte mig i just det rummet. I det andra rummet va det jag själv och trodde då likadant att ''äe, bara en till metallregel'', men tror inte de va det.


Har haft lite koll i dag och allt funkar som vanligt, inga konstiga lukter och inget läckage runt området.


Får kolla med styrelsen.
Var det en yttervägg? Kanske ett långskott men kan det vara så att du borrade igenom ångspärren (plastfolie) och samtidigt en metallregel i väggen och att det var därför det kom lite luft ur hålet? Låter inte helt rimligt i mina öron men men…
 
Cruzze Cruzze skrev:
Frågar mest för att jag inte är helt bevandrad i olika ventilationstekniker, men menar du att den passiva ventilationen innebär att det är självdrag i fastigheten?
Om jag ska va helt ärlig har jag också dålig koll på hur det fungerar. Vi har alltid ett drag här hemma med friskluft och värme slås på när tempen understiger en viss temperatur.
Är tänkt för att vara energisnålt.
Mer än så har jag inte fått förklarat för mig.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Var det en yttervägg? Kanske ett långskott men kan det vara så att du borrade igenom ångspärren (plastfolie) och samtidigt en metallregel i väggen och att det var därför det kom lite luft ur hålet? Låter inte helt rimligt i mina öron men men…
Det va inte en yttervägg. En vägg i hallen där andra sidan av väggen är ett av de mindre sovrummen.
 
H Howardflynn skrev:
Det va inte en yttervägg. En vägg i hallen där andra sidan av väggen är ett av de mindre sovrummen. Hur tjock är väggen? Är det en tunnare vägg 10-12cm inkl gips så är det sabnolikt ingen ventilation. Det omvända om det ör en onsturligt tjock vägg för stt vara en innervögg, så ör det väl gandka troligt att det är ventilation. Kan man dra slutsatsen att det är vent, så hade jag inte skrämt upp styrelsen.
 
Är det golvvärme i fastigheten?
 
Och om det nu är vent, vilket jag också tror. Är det någon fara nu i efterhand. Om jag dessutom pluggat igen det så gott de gick med grejerna jag hade hemma?
 
T trojlee skrev:
Är det golvvärme i fastigheten?
Nix ingen golvvärme mer än på toa.
 
BirgitS
Hur tjock är väggen?
Ventilationsrör är tjocka, ung. 10 cm, så de får inte plats i väggar som är 12 cm tjocka.

Ventilationsrör är föreningens ansvarsområde så skadar man ett sånt måste man berätta det för föreningen för annars kan det komma surt efteråt. De ska vara helt täta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.