Hej!

Har 2 ventiler i tvättstugan. Har nyligen reparerat grunden och tänkte, för enkelhetens skull, lägga ett jämnt lager jord+singel runt om. Detta innebär att den ena ventilen skulle hamna under jord och därmed behöva stängas. Har ju två ventiler i samma rum så tänker att den ena borde vara onödig?

Tänker jag rätt? Och isåfall; hur sätter jag igen ventilen på rätt sätt?
 
  • Husvägg med möjlig mögelskada, ventil, kabeldragning och markerade områden med blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tvättrum med frys, fönster, rör och glasblocksvägg. Markeringar kring ett strömuttag och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0887.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hjalpjagharkoptetthus skrev:
Hej!

Har 2 ventiler i tvättstugan. Har nyligen reparerat grunden och tänkte, för enkelhetens skull, lägga ett jämnt lager jord+singel runt om. Detta innebär att den ena ventilen skulle hamna under jord och därmed behöva stängas. Har ju två ventiler i samma rum så tänker att den ena borde vara onödig?

Tänker jag rätt? Och isåfall; hur sätter jag igen ventilen på rätt sätt?
Har du ingen fläkt i rummet? Isf ska en fläkt in i duschen och sätt igen den andra ventilen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du ingen fläkt i rummet? Isf ska en fläkt in i duschen och sätt igen den andra ventilen.
Ingen fläkt. Duschar i princip aldrig där nere. Har en avfuktare vi sätter igång när vi torkar tvätt.

Men HUR sätter jag igen ventilen på bästa sätt? Iom att den hamnar under marknivå?
 
Det är väl bara att mura igen med tegelbitar och sen putsa.

Men vad har slangen i tvättstugan för funktion? Tidigare torkskåp?

Sen måste du ju gräva ur och komplettera med platonmatta. Jag hade istället gjutit ett smalt schakt till ventilen….
 
H Hjalpjagharkoptetthus skrev:
Ingen fläkt. Duschar i princip aldrig där nere. Har en avfuktare vi sätter igång när vi torkar tvätt.

Men HUR sätter jag igen ventilen på bästa sätt? Iom att den hamnar under marknivå?
Hugg till ett lättbetong block som du sätter fast med puts. Glasfiber isolering från insidan lättbetong block och puts. Sedan kör du finlir med vanligt finapackel på insidan.
 
Larsa Larsa skrev:
Det är väl bara att mura igen med tegelbitar och sen putsa.

Men vad har slangen i tvättstugan för funktion? Tidigare torkskåp?

Sen måste du ju gräva ur och komplettera med platonmatta. Jag hade istället gjutit ett smalt schakt till ventilen….
Den satt där när vi flyttade in. Misstänker att den varit kopplad till en tidigare maskin, typ en torktumlare. Nu ligger den bara löst…

Men du tror inte det räcker med ett singellager ned till den gamla platonmattan? Rör sig om ca 200 mm utan platonmatta
 
Den lägre ventilen användes kanske som ett utblås för en tidigare torktumlare?
 
H Hjalpjagharkoptetthus skrev:
Den satt där när vi flyttade in. Misstänker att den varit kopplad till en tidigare maskin, typ en torktumlare. Nu ligger den bara löst…

Men du tror inte det räcker med ett singellager ned till den gamla platonmattan? Rör sig om ca 200 mm utan platonmatta
Jag hade försökt få in en bit platon. ,en funkar säkert utan också
 
  • Gilla
Hjalpjagharkoptetthus
  • Laddar…
E EttAnvändarnamn skrev:
Den lägre ventilen användes kanske som ett utblås för en tidigare torktumlare?
Tror också det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.