Man säger ju att man ska bo in sig ett tag innan man påbörjar omfattande renoveringar. Det är ju klokt men jag har bott i mitt hus i snart 2 år och vet fortfarande inte var jag ska börja. Därför hoppas jag att jag kan få bra input från några av er. Vilket projekt jag ska spara till och prioritera.

Bakgrund: Jag bor i en gammal timmerkåk på 2 våningar från 1896 på ca 160kvm. Utsidan består av eternitplattor, spikat på reglar ovanpå den gamla timmerstommen. Mellan stommen och plattorna sitter ca 5cm mineralull isolering (som har sjunkit ihop genom åren) och en tjärpapp som vindskydd. Det är bättre isolerat innifrån, den tidigare ägaren har renoverat och isolerat invändigt.

Taket är ett ca 40 år gammalt plåttak, spikat direkt ovanpå det ursprungliga spåntaket. Besiktningsmannen skrev att taket hade uppnått sin tekniska livslängd så det lär ju behöva bytas i närtid. Jag har dock inspekterat det och tycker det är bra ut, hittar ingen rost och det har hållit tätt trots det idoga regnandet. Vad som kommer att komplicera (och fördyra ett takbyte) är att den förra ägaren har satt upp en solcellsanläggning på taket.

Vinden är en kallvind. Den som utförde energideklarationen lämnade endast ett åtgärdsförslag för hela huset, att isolera vinden bättre.

Huset står på en grund av huggen granitsten. Bjälklaget är oisolerat så det är svinkallt på de relativt nya golven (Den tidigare ägaren bytte golv men isolerade inget under). Vi försöker lösa problemet vintertid genom att ha stora tjocka mattor på golven och tjocka sockor/tofflor.

Huset värms för närvarande upp med 2st luft/luft-värmepumpar på respektive våningsplan. Det fungerar bra förutom under vintern då kylan gör att deras effektivitet sjunker vilket gör att alla elradiatorer drar igång med skyhög elförbrukning till följd. Vi löste detta problem genom att sätta in en kamin som vi eldar i dagligen under vintern och det har halverat elförbrukningen jämfört med den vinter vi inte hade någon kamin. Vi bor i övre Norrland så vintrarna kan bli riktigt kalla.

Ventilationen är självdrag genom murstocken. Den funkar förhållandevis bra skulle jag säga. De enda gångerna den inte funkar så bra är på sommaren men då löser vi ventilationen genom att öppna fönster och skapa korsdrag.

Nu till frågan. Hur ska jag använda det nya energieffektiviseringsbidraget på bästa sätt?

Ska jag satsa på att förbättra klimatskalet genom att byta ut och isolera taket?

Eller ska jag satsa på att förbättra husets uppvärmning?

Isåfall skulle jag satsa på en sjövärmepump (bor nära en älv) samt lägga golvvärmeslingor. Golvvärme funkar väl bäst med värmepump i och med att man kan göra ett lågtemperatursystem? Fast då måste ju de relativt nya golven brytas upp och isoleras. För det är väl A och O att man har tillräcklig isolering under golvet innan man lägger golvvärme?

Eller ska man satsa på att byta ut fasaden och i samma veva tilläggsisolera den?

Hur hade ni gjort?
 
Ja precis, golvvärme ska ha minst 250 mm isolering under. Dagens standard är 300 mm isolering under golv. Men samtidigt måste man då göra åtgärder i torpargrunden då temperaturen kommer att bli lägre där. Förmodligen behövs plast- eller isoleringsmatta på marken och ett bra avfuktningsaggregat. Börja med att isolera golven tänker jag. När det är oisolerat försvinner massor med värme den vägen på vintern och det blir dålig värmekomfort i huset.

Sedan är det läge att skaffa bergvärmepump eller jordvärmepump när huset står så långt norrut.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Prio 1: Värmesystem och isolera golven, fantastiskt dumt att inte förra ägaren gjort det redan :(

Hur mycket isolering ligger i taket mot vinden?
Tak och golv kommer före vägg.
Kolla även drag från fönster och dörrar, isoleringslister. PS. Om ni inte har vägg/fönsterventiler behöver det nog vara lite dragit där pga självdraget.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja precis, golvvärme ska ha minst 250 mm isolering under. Dagens standard är 300 mm isolering under golv. Men samtidigt måste man då göra åtgärder i torpargrunden då temperaturen kommer att bli lägre där. Förmodligen behövs plast- eller isoleringsmatta på marken och ett bra avfuktningsaggregat. Börja med att isolera golven tänker jag. När det är oisolerat försvinner massor med värme den vägen på vintern och det blir dålig värmekomfort i huset.

Sedan är det läge att skaffa bergvärmepump eller jordvärmepump när huset står så långt norrut.
Tack för input! Det roliga är att golven är som mest kalla i december. I januari har det kommit tillräckligt med snö så att hela grunden och alla kattgluggar är begravda under den. Och snön isolerar förvånansvärt bra. Tydligen var det så man gjorde förr i tiden. Skottade upp snön runt hela grunden.
 
Gammal torpargrund sköttes så men de fick allt ha kalla golv på vintern.

Sjövärme i älven vore ett stort risktagande. Oftast drar älven iväg med hela kollektorslingan.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Prio 1: Värmesystem och isolera golven, fantastiskt dumt att inte förra ägaren gjort det redan :(

Hur mycket isolering ligger i taket mot vinden?
Tak och golv kommer före vägg.
Kolla även drag från fönster och dörrar, isoleringslister. PS. Om ni inte har vägg/fönsterventiler behöver det nog vara lite dragit där pga självdraget.
Jag skulle gissa på att vinden är isolerad med ca en halvmeter spån.

Fönstrena är gamla tvåglasfönster men tätningslisterna känns ok. Jag har inte känt något drag där under vintern men tack för tipset, ska kolla alla fönster lite extra den här vintern.

Det enda gångerna vi känner ett drag är på vintern när vi eldar i kaminen. I samma rum finns en altandörr som har en kattlucka. Den luckan blir som en friskluftsventil som suger in kalluft, troligtvis på grund av att vi inte satt in någon extern luftkanal till kaminen.
 
J Josth skrev:
Gammal torpargrund sköttes så men de fick allt ha kalla golv på vintern.

Sjövärme i älven vore ett stort risktagande. Oftast drar älven iväg med hela kollektorslingan.
Tror du det kan gå att gjuta in hela kollektorslingan i ett fundament som får vila på botten av älven?
 
Oj, det skulle kräva hur mycket betong som helst. Har du en betongfabrik? Tror nog inte det skulle få tillstånd av kommunen heller(?)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, det skulle kräva hur mycket betong som helst. Har du en betongfabrik? Tror nog inte det skulle få tillstånd av kommunen heller(?)
Tänkte att om man lägger slingan som en ihoprullad spiral, då borde det ju inte gå åt något mer än om man skulle gjuta en husgrund.

Fast det där med kommunen har du rätt i. Det lär blir tvärnej på den.
 
Kollektorslingan behöver vara någorlunda utsträckt för att samla tillräckligt med energi med de låga temperaturer vi har i Norden. Men forska gärna mer om detta med älvvärmepump hos kommunens experter och värmepumpsfirmor som kan ditt geografiska område.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Hur mycket mellanrum har du mellan mark och golvbjälklagets botten på ett ungefär?
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jag tycker då att värmesystemet är första man gör om inte man måste lägga pengarna på taket för att det läcker in för det vill man ju inte.om man inte har nått emot vattenburna element så kan man ju komma ner i " golvvärmetempratur " med dom också. Sen man har gjort värmesystemet så ser man ju hur många kwh det går åt i huset å kan välja en väg framåt med andra energieffektiviseringar. Sen skulle jag tänka till två gånger gällande att lägga kollektorslangen i älven så inte tex is , träd kan ställa till det
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket mellanrum har du mellan mark och golvbjälklagets botten på ett ungefär?
Det varierar, marken är ganska kuperad. I snitt skulle jag gissa på 30-40cm. Det är väldigt trångt att krypa omkring där nere.
 
Svårt utgångsläge för att isolera golvbjälklaget med andra ord. Kanske går det att gräva ur marken och jämna till(?). Här finns en del att läsa om torpargrunder och krypgrunder och fuktproblem i dessa: https://www.lfs-web.se/torpargrund-historiskt-sett.htm respektive https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

När det gäller värmepump tänkte jag på att det kanske är bra med tillrinningen av grundvatten när du bor vid älven? Då kanske grundvattenvärmepump skulle vara ett alternativ. Kräver en extra värmeväxlare och en kraftig pump som tar upp grundvattnet och sedan genom växlaren och ner i ett annat hål.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
J Josth skrev:
Svårt utgångsläge för att isolera golvbjälklaget med andra ord. Kanske går det att gräva ur marken och jämna till(?). Här finns en del att läsa om torpargrunder och krypgrunder och fuktproblem i dessa: [länk] respektive [länk]

När det gäller värmepump tänkte jag på att det kanske är bra med tillrinningen av grundvatten när du bor vid älven? Då kanske grundvattenvärmepump skulle vara ett alternativ. Kräver en extra värmeväxlare och en kraftig pump som tar upp grundvattnet och sedan genom växlaren och ner i ett annat hål.
Tror du man kan gjuta in golvvärmeslingorna? Alltså att man konverterar torpargrunden till en platta på mark?

Tack för infon om grundvattenvärmepump. Tror dock att det kan bli trångt. Har redan en borrad brunn för dricksvatten och själva tomten är inte så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.