Hej!
När jag har dragit bort nattduksbordet från väggen hittade jag detta. Kedjehus, byggt 1971.
Jag antar att det är fuktskada. Maken tycker att det är bara att torka bort, men jag vill ta tag i det. Hur ska jag börja?
 
  • Vägghörn med slitage, mögel och fuktskador, trämönstrat golv, svartvit vägg, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med en vägg täckt av en naturbild. Ljusfläck och nötning synlig på mörk vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mönster som liknar ansikte, skuggor, nötta ytor, dunkelt ljus, diffust grönaktig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rummet i en källare?
Har ni något trasigt/igensatt stuprör utanför?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nej, enplanshus utan källare. Taket och stuprören är i bra skick. Det är en yttervägg med grannens välskötta garage bakom den tapetserade väggen.
 
Det måste komma in en del regnvatten mellan huset och garaget när det ser ut så. Eller spolar grannen mycket vatten i sitt garage så väggen blir fuktig därifrån?
 
Har huset varit kallställt på vintern? Vi hade lite liknande bakom några möbler i sommarstugan när den tidigare kallställdes på vintrarna. Antar att det blir för dålig luftcirkulation bakom en möbel som står tight mot väggen och när den varma fuktiga sommarluften kyls ner så blir det kondens på den kalla ytterväggen.

Om inte så skulle jag ta en dosborr och borta ett hål i väggen och titta hur det ser ut i väggen/isoleringen.
 
Grannens garage står vägg i vägg så inget utrymme emellan. Dessutom finns inga vattenledningar dit. Jag misstänker isf snarare att vattnet kommer nerifrån och/eller kondens pga dåligt isolering (den bruna väggen verkar ojämn). Men hur och vem kan kolla det? Och vad ska man titta efter? Och vad är nästa steg?
 
Inte så ovanligt , speciellt inte på sensommaren med hög luftfuktighet. Vad har ni för ventilationssystem i huset? Ventiler i sovrum?
 
Ja, luftvärmepump i huset samt extra ventilationsluckor ovanför fönstren. Fläckarna har funnits där sedan några år vinter som sommar.
 
Luftvärmepump värmer enbart, den ger er inte fräsch luft eller så. Har ni några fläktar? Kök , badrum eller tvättstuga?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har du någon bild på huset vid det hörnet mot grannens garage? Finns det en riktig dränering och dagvattenrör vid huset?
 
Vi börja med att säga att jag är verkligen tacksam för alla svar och hjälp.
Nu har jag tagit några nya bilder på luftvärmepumpen (bytt iår) som blåser in luft mot sovrummen. I samtliga sovrum finns extra ventilation ovanför fönstren. I badrummet finns fläkt som är alltid på.
Bilderna med en tegelvägg i mitten visar där vårt hus möter grannens garage. Den gråa vägplanerings är den delen där fläckarna uppstår inomhus. När jag tittade närmare såg jag håligheter på båda sidor av tegelväggen, dvs både mot sovrummet (bakom den fråga träpaneler) och grannens garage. Utrymmet är 2-5 cm, mot sovrummet ganska ojämnt (se de sista tre bilderna). Fanns håligheter även på hörnet av takkanten. Ser ut som att alla träpaneler och tegelväggen är bara utsmyckning och är svårt att se vad som finns bakom. Det finns träaltan längst hela husfasaden så vet ej hur det ser ut mot marken.
 
  • Väggmonterad vit luftkonditioneringsenhet under ett snedtak med synlig avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit taklampa med dragströmbrytare på ett mörklaserat träbjälktak ovanför vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägglampa monterad uppåt på en mörk vägg med varm, diffus belysning mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skadad träpanel på ett hus, möjlig vattenskada, slitna ytor, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4011.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4009.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild. Utydliga objekt. Fokus på textur. Blurrade kanter. Möjlig korrosion eller smuts. Otydlig kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, murad tegelvägg bredvid vit struktur, textur, oskarp förgrund och bakgrund, arkitekturdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, oskarpt förgrund, tegelkant, grov ytstruktur, grå substans, mörk bakgrund, begränsad synlig detalj, djup av fält-effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det finns risk att det kommer in litegrann regn på båda sidorna av teglet när det blåser åt det hållet. Skulle även vara bra att skruva bort ett par trallbrädor och se hur det ser ut på marken runt teglet. Kan vara värt att anlita en erfaren besiktningsman som kan titta noga på det hela på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.