Hej jag är i färd med att en bygga jordkällare, har murat upp väggar med finja betonghålsten 200x190x400mm och hade tänkt gjuta ett tak

Fråga 1: kan man gjuta i en lågsluttande valvform invändigt men att utanpå ha ett platt tak alltså blir hållfastheten samma, vet att det kanske inte är optimalt men vet inte hur jag ska bygga formen annars

Fråga 2: hur tjockt ska man gjuta har en bredd på 280 längd 450 med en extra vägg inuti, har gått i tankarna på runt 15cm som tunnaste kanske är överdimensionerat men hellre mer än mindre

Tanken är att taket ska hålla länge och för iaf en 50-70cm jord ovanpå

Är medveten om att betongmängden blir stor och är inte direkt orolig över att lyckas gjuta bara jag får lite mer kött på benen om tjockleken och om valv idén går att genomföra eller om hela planen är korkad öppen för förslag å konstruktiv kritik, frågor

Ursäkta aningen luddig beskriving Tack på förhand
 
Redigerat:
Du har inte möjlighet att bifoga en planskiss/ritning. Det är ett relativt stort tak med mycket last på så jag rekommenderar att någon räknar på det.
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du har inte möjlighet att bifoga en planskiss/ritning. Det är ett relativt stort tak med mycket last på så jag rekommenderar att någon räknar på det.
Tack för svar med första frågan tänkte jag som dom gjuter här
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/

Ovanskiss
 
  • Handritad skiss med mått för rumlayout och dörrposter på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.