U
---Avslutad---
Reklambild för smarta hem-produkt som uppgraderar vanliga värmepannor; innehåller text, enheter och diagram.
Med det här paketet från Ohmigo kan du se elpriset på en snygg display och samtidigt styra din värmepanna och eluttag på aktuellt el-timpris.
Ohmigo Server innehåller vår smarta AI-teknik som via Ohm on WiFi kan ersätta din utegivare för att styra din värmepanna baserat väderdata,
tim-elpriser och den flyttar också ditt effektuttag från dyra till billigare elpristimmar.

I detta paket ingår:
  • Ohmigo Server
  • Ohmigo Ohm on WiFi
  • Strömadapter USB-C
  • Instruktioner för konfiguration
Värde: 2468 SEK

*Funkar till alla värmerpannor som har en utegivare som styr radiatorer eller golvvärme.

Tävla genom att besvara nedan fråga:
Fråga:
Vilka resistansvärden kan Ohmigo Ohm on WiFi ge som utsignal?
Svaret hittar du här.

Vinnaren utses fredag 18/8.
-----------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Ohmigo för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
uribbhammar och 5 till
  • Laddar…
Utsignalen kan styras i intervallet:
68.5 ohm … 9 000 000 ohm

Min 20+ år gamla bergvärmepump behöver all smarthet den kan få (jag kan ta lite, jag med..)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeal2246
  • Laddar…
68,5 ohm upp till 9 000 000 ohm

Vore intressant att se om det går att få en gammal panna smartare
 
@
68,5 ohm upp till 9 000 000 ohm

....vem vill inte bli smartare...och dessutom spara pengar?? 😁
 
Resistans Utsignal: 68.5 ohm … 9 000 000

Ja men visst, allt som kan styra smartare och hjälpa med elräkning, samt styra för en mindre klimatpåverkan är ju trevligt! :)
 
F
Står dey ingenstans om vilka pannor den funkar till? Jag kollade på Ngenic Tune till min Ecodan men det stödjes inte då utegivaren sitter på utedelen och att byta den kan riskera att frysa pumpen.
 
U
F Fideliox skrev:
Står dey ingenstans om vilka pannor den funkar till? Jag kollade på Ngenic Tune till min Ecodan men det stödjes inte då utegivaren sitter på utedelen och att byta den kan riskera att frysa pumpen.
"Funkar till alla värmerpannor som har en utegivare som styr radiatorer eller golvvärme" - enligt Ohmigo, jag har lagt till det i texten nu.
 
68.5 ohm … 9 000 000 ohm Har en gammal luft vatten panna som verkligen skulle behöva bli smartare.
 
Utresistansen kan styras från 68.5 Ω till 9 MΩ.

Att OhmOnWiFi har ett öppet dokumenterat Api är älskar vi!
 
  • Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
F
U Ulrika M.M skrev:
"Funkar till alla värmerpannor som har en utegivare som styr radiatorer eller golvvärme" - enligt Ohmigo, jag har lagt till det i texten nu.
Knepigt med Ecodan då samma sensor styr värmekurva som frysrisk. Så skulle tro att det inte är bra att använda denna till just den modellen.
 
B
Svar 68.5 ohm … 9 000 000 ohm

Denna vore intressant att använda, har flera idéer som väcks direkt!
 
  • Gilla
lieman
  • Laddar…
B
F Fideliox skrev:
Knepigt med Ecodan då samma sensor styr värmekurva som frysrisk. Så skulle tro att det inte är bra att använda denna till just den modellen.
Går det inte att ställa cirkpumpen alltid på? Så frysrisken försvinner?

Annars är väl alternativet att kraftigt begränsa hur stor påverkan på utegivaren som tillåts så man undviker problemet.
 
  • Gilla
Simon Lagervall
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Går det inte att ställa cirkpumpen alltid på? Så frysrisken försvinner?

Annars är väl alternativet att kraftigt begränsa hur stor påverkan på utegivaren som tillåts så man undviker problemet.
Samma utegivare styr avfrostning så utan den blir det nog problem. 🤔
 
B
F Fideliox skrev:
Samma utegivare styr avfrostning så utan den blir det nog problem. 🤔
Du blir ju inte utan avfrostning om du justerar tempen lite. Möjligen avfrostar den onödigt ofta, eller ibland väntar lite för länge.

Ngenic kanske inte fungerar bra med just ecodans avfrostningslogic, men många andra luftvatten vp klarar ju avfrostning även med ngenic.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Utsignalen kan styras i intervallet:
68.5 ohm … 9 000 000 ohm

Ja lite mer smarthet skulle sitta fint på en on/off puck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.