Hur vanligt är det att man tapetserar någon cm ner på väggen? alltså inte dikt mot taket. Jag ska inte använda taklister.
 
Inte särsklit vanligt kankse.

Varför kan man ju undra? Istället för taklist?
 
jag har märkt att taket inte är alltför rakt på en del ställen. Lite buckligt/vågigt i kanten mot väggen. Orkar inte börja stackla. Kan man lösa det på nåt bra sätt?
 
Tror det var så i nån av de lägenheter jag bott i. Betongväggar. Tror dock att tapeterna är skurna i efterhand, men det kanske var ett självklart tillvägagångsätt.;)
 
En vän till mig har skurit sina tapeter ca tio femton cm från taket i sitt vardagsrum. Den delen som inte är tapetserad är målad i samma färg som taket och det är jättefint i hans vardagsrum. Jag tror inte att jag har sett denna lösning på så särskilt många fler ställen men fint är det.
 
Jag har sett detta på flera ställen. Då var väggen målad istället för tapetserad, men det borde inte bli nån större skillnad utseendemässigt. Snyggt var det!
 
Det har en tendens att göra så att väggarna ser mindre ut och taket större... synvilla helt enkelt. Bra om man har trångt rum men högt i tak, rummet känns klart större då.
 
Jag har också sett det på flera platser. Särskilt i lägenheter i Stockholmstrakten av någon anledning.

Gemensamt för de ställen jag har sett det är att vinkeln vägg/tak är avrundad för att man inte direkt ska se var gränsen går. Då får man intrycket av att taket är större än det är. Utan rundningen så tror jag att det bara skulle se konstigt ut. Då är det nog bättre att sätta taklister, jämna till glipor med latex och måla i samma färg som taket.
 
Hej !

Detta är ganska vanligt att göra i rum med högt i tak, för att få intrycket av ett större rum. Kan ju som du skriver också ta hand om skillnader / ojämnheter i övergång mellan vägg och tak.
 
pekivan skrev:
jag har märkt att taket inte är alltför rakt på en del ställen. Lite buckligt/vågigt i kanten mot väggen. Orkar inte börja stackla. Kan man lösa det på nåt bra sätt?
Vad betyder "börja stackla"?

Betyder det börja spackla?

Om så är fallet så finns det väll ingen annan lösning än att tapetsera en bit ner? Om det inte går att sätta dit en taklist? Eller om du inte vill ha en taklist? Min vän har 45 graders vinklar mellan vägg och tak i sitt vardagsrum, på två av "mötena" mellan väggarna och och tak., på två av mötena finns en rund övergång som gör att det ser ut som ett valv, hoppas ni fattar vad jag menar.

Min vän har ett stort rum och när jag tittar på ett av de hörnen mellan vägg och tak som har en vinkel på 45 grader tycker jag att det set ut som om rummet har högt i tak. Vill du tapetsera en bit ner så gör det.
 
pekivan skrev:
Hur vanligt är det att man tapetserar någon cm ner på väggen? alltså inte dikt mot taket. Jag ska inte använda taklister.

finns bara en nackdel med att låta tapeten inte gå ända upp i takvinkeln, de småsprickor som det oftast finns i takvinkeln göms bakom tapen då tapeten är skuren någon mm upp i taket

annars så är en "snobbkant" som det kallas betydligt snyggare både vad det gäller när man tapetserar eller målar :)

ett tips är att lägga en tunn sträng Akrylfog som du låter torka ordentligt innan du målar taket, vill man vara riktigt petig så är de bra att måla tunt med en blankare färg typ 7 glans först på Akrylfogen, sen måla in den med takfärgen, av den enkla anledningen att en torr matt takfärg har en tendens att vilja spricka uppe på Akrylfogen som ett tunt fint blyertssträck
 
Föredrar personligen en "snobbkant" på ca5-6cm på alla kanter av den målade/tapetserade väggen, blir en snygg ram och lite roligare att titta på.
 
om man målar ner en bit så kan man sätta dit en smal dekorlist i samma färg som taket,i skarven (mellan tapet o färg) då ser det ut som en taklist.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.