Man ska läsa i äldre trådar men på denna punkt har jag inte hittat nåt.

Badrum i källare, hus med självdrag, finns 1 öppning i murstocken men ingen till-luft.

Ska man öppna i ytterväggen och sätta en fläkt där? Vilken typ av fläkt?

Mvh, P
 
Pax-fläktar funkar ju alltid.. borde även funka där nere i källaren.
Vad för typ av dörr har du in till badrummet? Nån nyare med springa nertill så det kommer in luft?

/M
 
S
Eftersom du har självdrag via murstocken så tycker inte jag att du ska montera en PAX med kallrasskydd för då förlorar du ventilation när den inte går. jag har dragit ventilationsrör till nock för att få självdrag och monterade en PAX utan kallrasskydd.
 
Jag är ingen beundrare av Pax/Fresh fläktar. Bullrar en massa och har dålig kapacitet. Valde själv att sätta en takfläkt. Tyst, effektiv och snyggare. Jag låter min gå på ett lågt varv konstant som sedan forceras vid dusch. Inte tillstymmelse till imma vare sig på fönster eller speglar.

Tompa
 
Pax 200 serien (lämplig modell) rekommenderar jag starkt om alternativet är att montera en fläkt "rakt genom yttervägg" mkt tysta, framförallt låg energiförbrukning(4w istället för ca15w som de flesta motsvarigheter med samma kapacitet har), samt bra kvalitet. Jobbar som elektriker och har monterat olika modeller. Har inte haft några problem med pax.

Sen håller jag med Tompa att det ofta finns estetiskt vackrare och tystare lösningar med kanalfläktar etc om möjlighet finns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.