Hej!

Har ett äppelträd som jag planterade för 4 år sedan och som äntligen börjat bära frukt och växa till sig fint. Nu i stormen så kom väldigt stora regnmängder på väldigt kort tid vilket mjukade upp den annars väldränerade marken rejält. Dessutom hade tydligen jutebanden som stöttade trädet blivit lite gamla så de fransades sönder i stormen och släppte från alla håll. Såg att trädet lutade och höll på att falla i stormen så jag sprang ut och band snabbt upp trädet provisoriskt med en tvättlina runt en häck. Nu står trädet rakt upp men har alltså blivit lite löst. Jag gissar att rötterna inte brutits nämnvärt eftersom marken bara var gegga, det borde alltså snarare dragits upp lite.

Är det kört med trädet eller kan rötterna få fäste igen? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att rädda det (mer än att banka ner nya stolpar med nytt band). Men det är som sagt löst.

Någon som har något bra tips?
 
Inte tips men bind upp igen och avvakta. Egentligen bör uppbindningen avbrytas vid denna ålder men det var ju tur denna gång. Det är annars viktigt att man inte sätter bindningen för högt. Roten ska vänjas vid blåströrelse. Det är heller inte fel att plocka bort alla frukter/kart denna säsong så att trädet kan fokusera sig på stabiliteten.

Om man inte har tillgång till bindningsmaterial funkar gamla avklipta jeansben.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Inte tips men bind upp igen och avvakta. Egentligen bör uppbindningen avbrytas vid denna ålder men det var ju tur denna gång. Det är annars viktigt att man inte sätter bindningen för högt. Roten ska vänjas vid blåströrelse. Det är heller inte fel att plocka bort alla frukter/kart denna säsong så att trädet kan fokusera sig på stabiliteten.

Om man inte har tillgång till bindningsmaterial funkar gamla avklipta jeansben.
yonna yonna skrev:
Inte tips men bind upp igen och avvakta. Egentligen bör uppbindningen avbrytas vid denna ålder men det var ju tur denna gång. Det är annars viktigt att man inte sätter bindningen för högt. Roten ska vänjas vid blåströrelse. Det är heller inte fel att plocka bort alla frukter/kart denna säsong så att trädet kan fokusera sig på stabiliteten.

Om man inte har tillgång till bindningsmaterial funkar gamla avklipta jeansben.
Tack så mycket för ditt svar! Jag kanske tänker fel då som ville banka ner nya pålar bara för att de gamla kändes för korta 🤔 Eftersom trädet vuxit så mycket sedan det planterades så har pålarna blivit superkorta i förhållande till trädet. Men det kanske är okej? Bifogar en bild!
Ungt träd stöttat av pålar, grönt gräs, thujaheck i bakgrunden, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodar att det varit extremt blåsigt just nu. Pålarna tycks inte för korta, bind längst upp på dem. ETT extrastöd kan vara befogat just nu i stormtid.

En beskärning vore inte heller fel nu i JAS då kronan är ett vindfång.
 
yonna yonna skrev:
Förmodar att det varit extremt blåsigt just nu. Pålarna tycks inte för korta, bind längst upp på dem. ETT extrastöd kan vara befogat just nu i stormtid.

En beskärning vore inte heller fel nu i JAS då kronan är ett vindfång.
Tackar! Jättebra tips!
Pålarna är också lite lösa efter den galna stormen men jag gissar att de ändå sitter tillräckligt bra!
Jag plockar ner äpplena och beskär trädet, samt bankar ner en extra påle och hoppas att det gör susen 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.