Jag ska bygga en altantrappa för mina 90-åriga föräldrar.

Den blir med fem steg, enligt de flesta trappguider bör steghöjden vara cirka 170 mm.

Jag funderar istället på att köra med 140 mm steghöjd, då ska stegdjupet vara lite djupare, 350 mm enligt trappformeln.

2 x steghöjden + stegdjupet = 630 mm

Kan det vara en bra lösning? De har lite svårt att gå i trappor har jag märkt.
 
Bygg upp en provtrappa någonstans med plankor och klossar och be dom att provstiga. 350 mm djup låter orimligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske kan ha 600 som resultat i trappformel, 140 + 140 + 320 stegdjup?

Eller bör jag inte gå över 290 mm i stegdjup?

Min tanke är att det är svårt med för höga steg i den åldern.
 
Jag har passerat bäst-före-datum och inväntar nu höftoperation dvs trappa är problematisk. Tror inte trappstegshöjd/längd bör ändras. Det är mycket viktigare att sätta bra ledstänger - på bägge sidor och inte för långt mellan. Beroende på hur altanen är utformad kan man sätta en riktigt bred trappa som delas med dubbla ledstänger just för de gamla och där resten är till för de yngre.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har passerat bäst-före-datum och inväntar nu höftoperation dvs trappa är problematisk. Tror inte trappstegshöjd/längd bör ändras. Det är mycket viktigare att sätta bra ledstänger - på bägge sidor och inte för långt mellan. Beroende på hur altanen är utformad kan man sätta en riktigt bred trappa som delas med dubbla ledstänger just för de gamla och där resten är till för de yngre.
Intressant, vad skulle du vilja ha för avstånd mellan ledstängerna?

Jag har märkt att standard 170 mm klarar de faktiskt av, men på en annan trappa är första steget 210 mm och då funkar det inte. Jag får lägga en liten ramp där, men helt klart blir det lättare med lite lägre steghöjd.
 
Jag tror att en trappa med låga steg skulle vara lättare gå i. 600-650 tror jag mig ha läst nånstans. Hur är måtten på trappen i blå hallen i Stockholms stadshus? Den är väl designad för att vara lättgådd och jag tror den har rätt låga steg.

Om man ska kunna hålla sig i två ledstänger samtidigt så får det ju inte vara för långt mellan dem. Eller är syftet med att ha två att man kan välja vilken sida man håller i oavsett om man går upp eller ner? Ibland kan man ju ha en arm som är ofärdig också.
 
Som jämförelse har min innetrappa 82 cm mellan handledarna och den är mycket "lättgången". Det underlättar att kunna ta stöd på bägge sidor eller välja sida.
 
Har en som är 13. 37 känns helt normal att gå i.
 
Krikkan Krikkan skrev:
lättgådd
gå, gådde, gådd. 😊
 
BirgitS
Krikkan Krikkan skrev:
Jag tror att en trappa med låga steg skulle vara lättare gå i. 600-650 tror jag mig ha läst nånstans. Hur är måtten på trappen i blå hallen i Stockholms stadshus? Den är väl designad för att vara lättgådd och jag tror den har rätt låga steg.
Ja, den trappan har mycket låga och mycket djupa trappsteg. Sambon har storlek 46, vilket verkar motsvara en fotlängd på ung. 30 cm, och hans skor fick plats med marginal. Så förslaget med 14 cm höjd och 35 cm djup skulle kunna vara som Blå hallens trappa. Ibland har äldre lättare att gå i en trappa med just ett visst ben alltid först och det är enklare att placera båda fötterna på samma trappsteg om trappstegen är djupa.
 
170 mm steghöjd gäller trappor inomhus. För utomhustrappa rekommenderas max 150 mm.
Jag brukar använda 45*145 som regel när jag gör trappor ute och de är lätta och trevliga att gå i.
 
  • Gilla
Björn—72
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
170 mm steghöjd gäller trappor inomhus. För utomhustrappa rekommenderas max 150 mm.
Jag brukar använda 45*145 som regel när jag gör trappor ute och de är lätta och trevliga att gå i.
Ja nu var det ju ett par i 90 år åldern som skulle skutta fram...
 
Cheesen
S Superrobban skrev:
Jag ska bygga en altantrappa för mina 90-åriga föräldrar.

Den blir med fem steg, enligt de flesta trappguider bör steghöjden vara cirka 170 mm.

Jag funderar istället på att köra med 140 mm steghöjd, då ska stegdjupet vara lite djupare, 350 mm enligt trappformeln.

2 x steghöjden + stegdjupet = 630 mm

Kan det vara en bra lösning? De har lite svårt att gå i trappor har jag märkt.
Ramp i lämplig lutning är nog att föredra, då kan man även ha med sig uterullatorn å stödja sig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.