På plan 2 i vårt hus har vi en nivåskillnad som är löst med två trappsteg. Dessa trappsteg vill vi bredda.
När vi hart tagit av beklädnaden på dessa trappsteg finns det en träbalk om ca 140x140 på vardera sida om trappen. Det ser nästan ut som att balken är kapad för att göra plats för dessa trappsteg, kan det vara så? Är det korrekt/säkert i så fall? Om balken har kapats så har det iaf inte gjorts på minst 30 år och huset står bra utan sättningar eller lutningar.
Kan jag kapa 20 cm på vardera sida om trappstegen? På ena sidan finns en bit av en stenvägg (troligen gammal yttervägg) under balken som vi hade behövt ta bort ca 20x20x10 cm av, vilket jag inte ser som något problem.
Huset är från 1900.

Vad säger ni?
 
  • Trägolv, öppen lucka, trappliknande struktur, skador, spån, hantverksprojekt eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästockar stablede, sågade ytor, årsringar synliga, grova texturer, dammiga, konstruktion, grovt snickeri, brun nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur, spikar, betong, grovkonstruktion, möjlig renovering eller byggnadsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, grov murbruk, spindelnät, ingen synlig isolering, synliga spikar, damm, del av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag är verkligen ingen expert men jag tycker det ser lite oroväckande ut med alla sprickorna i stenarna och brädorna samt brädor som ser ut att ha rört sig.

Har du mätt att golvet på den högre nivån är plant?
Om det är en svacka nära trappan så kan det vara en indikering på att bjälklagret har satt sig därför att man har tagit bort en bit av balken.

Om det var mitt hus hade jag velat ta in en byggkonstruktör för ett utlåtande om det går att ta bort mer eller om det snarare är stabiliserande åtgärder som behövs först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.