Hej!

I våra rum har vi gipsväggar med plåtreglar bakom.
Sist jag gav mig på att försöka sätta golv/sockel-lister så gick det inget vidare att spika (studsade mest när jag inte har spikmaskin), och skruva gick inget vidare heller (svårt att få skruvarna att dra bra/hamna rätt i plåtregeln bakom gipset).

Ser att en del verkar att använda sätt-lim, typ "No Nails" och helt enkelt limma fast golv/sockel-listerna.
Men det låter ju som det kan bli väldigt "permanent" och besvärligt den dagen jag eventuellt har behov att ta bort listen (typ vid målning/tapetsering av vägg eller ifall någon möbel "kräver" att ta bort del av list..).
Den dag man ev. behöver ta bort en limmad golv/sockel-list, riskerar man då att "knäcka" gipsskivorna i väggen såpass så man även måste sätta om gipset..? :-o
Eller kan man med någon teknik limma listerna så att det ändå i framtiden går att "knäcka loss" de utan att förstöra väggen?
 
Mats-S
M Makusi skrev:
och skruva gick inget vidare heller (svårt att få skruvarna att dra bra/hamna rätt i plåtregeln bakom gipset)
Förborra innan du skruvar, problem solved :)
Finns även skruvar som har en spets som är gjord för metallreglar.

Limmar du med sättlim så river du med dig delar av gipsen om du ska lossa på listen vid senare tillfälle.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.