F
K KalleKalsong skrev:
Så glad över att ha hittat denna tråd.
Flyttade till hus för 2 år sedan och gjorde en stor insats med gräsmattan redan innan vi flyttade in. Det var dödsbo så vi fick fixa i trädgården innan vi fick tillträde.
Stora delar av gräsmattan var täckta av mossa och buskar hade inte fått nån kärlek på många år.
Första steget blev mossrivare och toppdress. Till min stora förtret har nu den gräsytan blivit täckt till 95% av klöver. Gissar att det blev som en nämnde tidigare i tråden att man med en mossrivare & vertikalskärare ger klövern en sjuhelsikes skjuts att slå rot ännu mer. Beställde en flaska dicotex från Amazon DE, ska bli riktigt kul att testa och se resultat.

Har ni någon input kring när det är bäst att applicera? Läste i en översättning från innehållsförteckningen att det ska användas mellan april - september. Bör jag köra en vända nu när jag får den eller vänta till i vår?
Mvh
Har du tillväxt på klövern så kan du ge den nu men se till att det är uppehåll i ett par dagar och släpp upp den lite, alltså skit i att klippa några dagar innan du lägger på.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bäste Herr Kalsong! Mossa är det mest lättskötta och skönaste underlaget att gå barfota på och växer långsamt så man slipper klippa. Får jag besvära eder med ett enkelt spörsmål: varför avlägsnade ni mossan? Icke utan högaktning Herr Frågvis
Du slår huvudet på spiken i varje mening, kära Herr Frågvis. Jag vill ha en gräsmatta och inte en mossmatta! Klipper mer än gärna min gräsmatta 2-3 gånger i veckan. Underbar egentid med två små barn i hushållet. Finns det något bättre att klippa gräset med en bra handjagare en sommarkväll och känna hur de klippta gräset skjuts upp på benen? Lägger också gärna hutlösa mängder pengar på toppdress, gräsfrön, bevattning och allt annat som hör en gräsmatta till. Sen bor man väl i ett villaområde av en enda anledning - ha den grönaste, tätaste och finaste gräsmattan i grannskapet? Icke sant?
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
K KalleKalsong skrev:
Du slår huvudet på spiken i varje mening, kära Herr Frågvis. Jag vill ha en gräsmatta och inte en mossmatta! Klipper mer än gärna min gräsmatta 2-3 gånger i veckan. Underbar egentid med två små barn i hushållet. Finns det något bättre att klippa gräset med en bra handjagare en sommarkväll och känna hur de klippta gräset skjuts upp på benen? Lägger också gärna hutlösa mängder pengar på toppdress, gräsfrön, bevattning och allt annat som hör en gräsmatta till. Sen bor man väl i ett villaområde av en enda anledning - ha den grönaste, tätaste och finaste gräsmattan i grannskapet? Icke sant?
Låter vettigt , tackar ödmjukast för edert svar. Har ni möjligtvis någon mindre störning eller symptom?
 
  • Haha
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Har man barn som rasar på gräset med både cyklar och annat, finns det bara ett som håller MOSSA. Klart bor man på gräddhyllan, så ser grannarna till att uppmärksamma om att du måste klippa din gräsmatta. Och det tittas snett på dig. Det är för långt, även om den är som en golfgreen.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter vettigt , tackar ödmjukast för edert svar. Har ni möjligtvis någon mindre störning eller symptom?
Är det nåt speciellt som gör att den som klipper sitt gräs har störning och symptom? Min erfarenhet är att det är den som aldrig klipper gräset som har mest symptom, sällan har arbete, misshandlar frun och har gärna en gammal Peugeot från 1994 utan hjul stående i trädgården men gräs upp till fönstret. Det är också min erfarenhet att dessa personer har barn som sniffar lim, tar dåligt hand om sina hus och om allt annat med och i stor utsträckning är en belastning för samhället.
 
F fsn skrev:
Är det nåt speciellt som gör att den som klipper sitt gräs har störning och symptom? Min erfarenhet är att det är den som aldrig klipper gräset som har mest symptom, sällan har arbete, misshandlar frun och har gärna en gammal Peugeot från 1994 utan hjul stående i trädgården men gräs upp till fönstret. Det är också min erfarenhet att dessa personer har barn som sniffar lim, tar dåligt hand om sina hus och om allt annat med och i stor utsträckning är en belastning för samhället.
Ja, det finns olika typer av störningar. Folk mår inte så dåligt som man kan tro , de mår sämre!
 
F fsn skrev:
Är det nåt speciellt som gör att den som klipper sitt gräs har störning och symptom? Min erfarenhet är att det är den som aldrig klipper gräset som har mest symptom, sällan har arbete, misshandlar frun och har gärna en gammal Peugeot från 1994 utan hjul stående i trädgården men gräs upp till fönstret. Det är också min erfarenhet att dessa personer har barn som sniffar lim, tar dåligt hand om sina hus och om allt annat med och i stor utsträckning är en belastning för samhället.
De har tid att slå frun medans roboten klipper gräset menar du? 😆
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det finns olika typer av störningar. Folk mår inte så dåligt som man kan tro , de mår sämre!
Jag är rätt säker på att en klippt gräsmatta utan mossa och ogräs eller åtminstone ambitionen att bli av med de ovan nämnda oönskade inslagen är en icke-diagnos eller på sin höjd en extremt mild störning som i väldigt få fall orsakar nån eller nåt besvär.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
De har tid att slå frun medans roboten klipper gräset menar du? 😆
Var det det du läste så är det nog så som Jonatan 79 skrev ändå, att det är värre än vi tror. I stand corrected. Vänligen sök hjälp.
 
Åsa Lund
Har haft robotgräsklippare i 17 år på Torpet. Göder gräsmattan med NPK kanske vart tredje till femte år. Gräset klipps på nivå 7 av 9. Vi har ingen mossa alls i gräsmattan.
Jag tror att en del av hemligheten är att långt gräs är livskraftigt så att det tränger undan mossan plus att gräsklippet får ligga kvar som gödning.
 
F
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har haft robotgräsklippare i 17 år på Torpet. Göder gräsmattan med NPK kanske vart tredje till femte år. Gräset klipps på nivå 7 av 9. Vi har ingen mossa alls i gräsmattan.
Jag tror att en del av hemligheten är att långt gräs är livskraftigt så att det tränger undan mossan plus att gräsklippet får ligga kvar som gödning.
Precis. Solen når ner, det gilllar inte mossan. Och gräs som får näring mår bra och ger aldrig mossa nån chans och trycker ner ogräs också. Du har troligtvis en svår diagnos enligt vissa.
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Ett grönt landskap med träd, en gräsmatta, stenar och ett trästaket, under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rött hus och en lekstuga på grönt gräs, molnig himmel, träd i bakgrunden, robotgräsklippare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkert massor med bokstäver och andra särdrag 🤪
Men jag känner mig lite ensam i att vara tjej och bry mig om gräsmattan, det är en väldigt manlig syssla annars.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
[bild]
Säkert massor med bokstäver och andra särdrag 🤪
Men jag känner mig lite ensam i att vara tjej och bry mig om gräsmattan, det är en väldigt manlig syssla annars.
Ja, absolut. Säg inte att du grillar och bakar pizza utomhus med?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Åsa Lund
Pizza bakas inomhus, har du testat med surdeg? 😉
Grillar gör jag absolut utomhus och spanar in den gröna gräsmattan 😊
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K KalleKalsong skrev:
Så glad över att ha hittat denna tråd.
Flyttade till hus för 2 år sedan och gjorde en stor insats med gräsmattan redan innan vi flyttade in. Det var dödsbo så vi fick fixa i trädgården innan vi fick tillträde.
Stora delar av gräsmattan var täckta av mossa och buskar hade inte fått nån kärlek på många år.
Första steget blev mossrivare och toppdress. Till min stora förtret har nu den gräsytan blivit täckt till 95% av klöver. Gissar att det blev som en nämnde tidigare i tråden att man med en mossrivare & vertikalskärare ger klövern en sjuhelsikes skjuts att slå rot ännu mer. Beställde en flaska dicotex från Amazon DE, ska bli riktigt kul att
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har haft robotgräsklippare i 17 år på Torpet. Göder gräsmattan med NPK kanske vart tredje till femte år. Gräset klipps på nivå 7 av 9. Vi har ingen mossa alls i gräsmattan.
Jag tror att en del av hemligheten är att långt gräs är livskraftigt så att det tränger undan mossan plus att gräsklippet får ligga kvar som gödning.
Den stora hemligheten är att gräset inte skuggas av täta träd eller hus, mossa gillar fukt och skugga. Bilderna i senare inlägg visar att solen kommer åt i princip överallt. Sen kommer klipplängden där gräset självklart ska upp över mossans höjd för att få en chans och det längre gräset ger också mer mull under en säsong vilket bland annat höjer pH:t och luftar marken under.

För klöver så gäller klipplängden och att låta gräset vila mellan klippningar. Ett gammalt knep för en grön gräsmatta är annars 5% vitklöverfrön i blandningen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.