Vi har ett hus från början av 1970-talet som är byggt i betong med partier av trä under och över fönster.

Nu är träpartierna målade med en färg som har gjort att plankorna är som fnöske på nederkanten på flera ställen så all panel skall nu bytas.

När jag tog bort panelen så upptäckte jag att det inte fanns någon lugtspalt bakom panelen utan man har använt sig av panel med urfasad luftapalt (osäker på vad dessa heter).
Det sitter idag alltså enbart; panel, vindpapp och bakom den sitter det gullfiber mellan reglarna.

En dum fråga säkert men om jag köper "vanlig" panel utan utfräsning på baksidan visst bör man då sätta en luftspalt innan panelen?
 
  • Byggnadsställning vid en grå husvägg med fönster och träbeklädnad. Stege leder upp till arbetsplattformen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med svart tak, glasdörr, och brunt markistyg under byggfas eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort fönster på modern byggnad med kondens och synliga vattendroppar på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är inte fel med luftspalt, men jag tycker ni ska försöka behålla panelen på samma nivå som original. Har det fungerat sedan 70-t så är det ändå rätt bra. Trävirke är inte spikrakt så det brukar bli små spalter/springor lite här och där ändå. Dock kan ni köra upp "luftspaltsspår" på baksidan av panelen med en vanlig cirkelsåg om ni vill.

Luftspalt behövs om man målar panelen med tät färg såsom plast- eller alkydoljefärg. Utan luftspalt bör man inte använda de typerna av färg.
 
Med ”som fnöske” gissar jag att du inte menar att det är som fnöske, det har jag svårt att se att trä kan bli. Menar du att det är sprött och faller isär? Fnöske liknar mer läder.

Jag håller med om att du bör få till någon typ av luftspalt bakom.
 
Skulle nog se konstigt ut om du flyttade ut panelen för att få till en luftspalt där. Så länge du behandlar med metoder som låter träet andas blir det knappast problem. Många hus byggdes så förr och fungerade bra tills man målade om fasaden med annan färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.