Hej,

Behöver få ett kök på 10,5 kvm renoverat till budgetpris men inte av skräpkvalitet.
Finns: nya vitvaror, kyl-frys och spis.
Kommun: Upplands Väsby

Jag behöver ha lite hum om vad allt kommer att kosta. Det finns massor av offerttjänster men det är att ge sig ut i vilda västern där upplever jag. Jag vet att priset hänger på många olika saker men innan jag går vidare måste jag veta om min budget håller.

Behöver:
1. nya skåp och förmodligen även stommar då de är 24 år gamla.
2. bänkskiva och eventuellt en ny köksblandare och diskho. Blandaren som finns är 10 år gammal och fungerar men vet inte om det kan behöva bytas ut i alla fall. Ny stänkskiva eller kakel också.
3. fläkt och diskmaskin installerade
4. nytt golv
5. ny belysning
6. målning av väggar och tak
7 rivning, bortforsling av gammalt kök och bortforsling av allt emballage och annat vid renoveringen
8. allt arbete innan avdrag / eller efter avdrag
9. tidsplan

Tacksam för info1

Lisa
 
Jag gissar 100 000kr för ett Ikea kök och 250 000kr för för arbetet att få dit det och materialet som kan gå åt.
 
Prova Ikeas köksplanerings-verktyg så ser du direkt vad stommar, luckor osv kostar om du tar allt från Ikea. De har även bänkskivor i olika prisklasser. Sen tillkommer golv, kakel, väggfärg och sånt, och det beror ju helt på vad du väljer.

Vi ska precis få köket (drygt 9 kvm) renoverat inklusive nya avlopp ner till källargolvet, omisolering och riktning av golvbjälklag och en massa annan överkurs. Offerten för arbete inklusive byggmaterial, resor m.m är på ca 180 000 ink moms efter rotavdrag. Hantverkaren jobbar ensam och sa att det ska ta 4-5 veckor, men då är det som sagt en hel del ”överkurs” inblandat.

Det som har tagit mest tid är att rita köket och välja alla grejer och leverantörer. Vi har hållit på sedan i januari, men vi har alltid enorm beslutsångest 😵‍💫
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Prova Ikeas köksplanerings-verktyg så ser du direkt vad stommar, luckor osv kostar om du tar allt från Ikea. De har även bänkskivor i olika prisklasser. Sen tillkommer golv, kakel, väggfärg och sånt, och det beror ju helt på vad du väljer.

Vi ska precis få köket (drygt 9 kvm) renoverat inklusive nya avlopp ner till källargolvet, omisolering och riktning av golvbjälklag och en massa annan överkurs. Offerten för arbete inklusive byggmaterial, resor m.m är på ca 180 000 ink moms efter rotavdrag. Hantverkaren jobbar ensam och sa att det ska ta 4-5 veckor, men då är det som sagt en hel del ”överkurs” inblandat.

Det som har tagit mest tid är att rita köket och välja alla grejer och leverantörer. Vi har hållit på sedan i januari, men vi har alltid enorm beslutsångest 😵‍💫
Tack för svar! 😀
Då låter det som att ni har väldigt mycket "överkurs" som slukar pengar. Får jag fråga hur ni valde personen som gör jobbet?
 
F fribygg skrev:
Jag gissar 100 000kr för ett Ikea kök och 250 000kr för för arbetet att få dit det och materialet som kan gå åt.
Tack för svar! Det låter som lite väl dyrt för budgetkök.
 
Alternativet är nog att göra jobbet själv...
 
F fribygg skrev:
Alternativet är nog att göra jobbet själv...
Ja, såklart men tyvärr inte möjligt.
 
L Lisa Ken skrev:
Tack för svar! 😀
Då låter det som att ni har väldigt mycket "överkurs" som slukar pengar. Får jag fråga hur ni valde personen som gör jobbet?
Vi valde honom för att han gjorde vårt badrum förra året 😁 Men till badrummet tog vi in 5-6 offerter och valde den som gav bäst intryck utan att vara dyrast. Några av de andra vi tog offert från var större firmor, så då vet man ju inte vad det är för figurer som dyker upp när arbetet ska utföras. Det var väldigt bra att få prata med den som faktiskt ska göra jobbet och kolla att hen känns kompetent, förstår sig på äldre hus och går att diskutera med på ett bra sätt. Killen vi valde då var precis så bra som han verkade, så vi tog inte ens in andra offerter på köket 🙂
 
Bästa budgetalternativet är förresten att byta luckor, måla om väggarna och kanske lägga ett tunt vinylgolv på det befintliga golvet. Det gör väldigt mycket för känslan i köket och tar inte alls lika lång tid 🙂
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Bästa budgetalternativet är förresten att byta luckor, måla om väggarna och kanske lägga ett tunt vinylgolv på det befintliga golvet. Det gör väldigt mycket för känslan i köket och tar inte alls lika lång tid 🙂
Jag förstår, tänker nog satsa ändå lite mer men får se vad det kommer att landa på 🙂
 
M mrsnhp skrev:
Vi valde honom för att han gjorde vårt badrum förra året 😁 Men till badrummet tog vi in 5-6 offerter och valde den som gav bäst intryck utan att vara dyrast. Några av de andra vi tog offert från var större firmor, så då vet man ju inte vad det är för figurer som dyker upp när arbetet ska utföras. Det var väldigt bra att få prata med den som faktiskt ska göra jobbet och kolla att hen känns kompetent, förstår sig på äldre hus och går att diskutera med på ett bra sätt. Killen vi valde då var precis så bra som han verkade, så vi tog inte ens in andra offerter på köket 🙂
Då har ni haft tur som hittat en som ni kan lita på.👍 Får jag fråga vad kostnaden för badrum blev? Eller är det länge sen? Tänker renovera badrummet på 5 kvm nästa år också. ,😃
 
L Lisa Ken skrev:
Då har ni haft tur som hittat en som ni kan lita på.👍 Får jag fråga vad kostnaden för badrum blev? Eller är det länge sen? Tänker renovera badrummet på 5 kvm nästa år också. ,😃
Badrumsrenoveringen var i maj förra året. Även där var det en del utöver det vanliga med bl.a en vägg som flyttades, så det är kanske inte helt jämförbart. Arbete + byggmaterial gick på ca 140 000 ink moms efter rot. Vi köpte in kakel och inredning själva, och sånt kan ju kosta hur mycket som helst beroende på vad man väljer. Badrummet är drygt 5 kvm nu och han höll på i fyra veckor om jag minns rätt.

Vi fick väldigt varierande siffror på offerterna för badrummet. Den dyraste var ungefär dubbla summan mot den vi valde. Det lönar sig alltså att ta in flera offerter och att fråga vänner eller grannar om rekommendationer. Jag har ofta fått bra tips via lokala facebookgrupper.
 
Tack! Det hjälper mycket att höra hur ni gjort och era erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.